Elze Ghijsen
Aanleiding:
Opnieuw toename wanbetalers zorgpremie
Het aantal mensen dat zijn zorgpremie niet betaalt blijft stijgen, meldt het centrale administratiekantoor CAK deze week. De praktijk wijst uit dat veel van deze mensen wel willen betalen, maar dit niet kunnen. Er is onder schuldeisers een groeiende behoefte aan een aanpak die leidt tot een succesvolle invordering en een duurzame oplossing van de schuld. Zij kunnen nu gebruik maken van beschikbare kennis en ontwikkelde handreikingen voor sociaal incassobeleid.
Verantwoord zakendoen
Kleine betalingsachterstanden lopen door boetes snel op naar hogere schulden. Dit zorgt ervoor dat mensen met schulden niet in staat zijn te betalen en de schuldeiser de openstaande gelden niet kan innen. Steeds meer schuldeisers zijn zich hiervan bewust en zoeken naar mogelijkheden om hun incasso-werkwijze aan te passen. Een goede en noodzakelijke ontwikkeling, want de druk op het bedrijfsleven om verantwoord zaken te doen met klanten neemt toe.
Luisteren naar wat er speelt
Door in een vroeg stadium te luisteren naar wat er speelt bij klanten, krijgen organisaties zicht op de oorzaak van oplopende betaalachterstanden. Dit zet -in plaats van de vordering- de klantrelatie centraal en zorgt er tegelijkertijd voor dat een groot deel van de gelden door schuldeisers geïncasseerd wordt. Bovendien sluit zo’n sociale incassowijze aan bij de sociale standaarden van de CSRD, gericht op klanten en eindgebruikers, waar bedrijven in hun jaarverslag over moeten gaan rapporteren.
Mens centraal zetten
Het platform Sociaal Incasso-professionals en de Sociaal Incasso Toolbox helpen organisaties bij deze aanpak en ondersteunen de groeiende beweging van kleine en grotere schuldeisers richting een sociaal incassobeleid. Onder andere Eneco, VGZ, a.s.r. Aegon en Evides sloten zich hier reeds bij aan. Pilots en praktijkonderzoek laten zo zien dat verantwoord ondernemen en zakendoen alleen kan door de mens centraal te zetten.
Medemenselijk ondernemen wordt steeds belangrijker, met sociale incasso als belangrijk component. Hoe meer schuldeisers zich dit realiseren en hier werk van maken, hoe duurzamer schuldenproblematiek en betalingsachterstanden worden opgelost. Dat levert winst op aan alle kanten.
Dit is een origineel bericht van Goldschmeding Foundation
Ga naar alle berichten van deze organisatie.