Rembrandt Groenewegen
Aanleiding:
Geen helmplicht of aparte regels voor fatbikes: 'Heilloze weg'
Volgende week in het debat over verkeersveiligheid in de Tweede Kamer zal de discussie ook over fatbikes gaan. Minister Madlener blijft bij zijn standpunt om geen aparte regels te maken voor fatbikes. Uit data van juridisch dienstverlener DAS blijkt dat het aantal verkeerszaken met fatbikes in 2024 vier keer zo hoog is dan in 2023.
In 2023 werden er bij de juridisch dienstverlener bijna 60 verkeersongevallen gemeld waar een fatbike bij betrokken was. Dat zijn er bijna 230 in 2024. In 2022 waren het er ongeveer vijf. In veel gevallen zijn het minderjarige fatbikers. Veel verwondingen zijn blauwe plekken, snijwonden, scheuren en botbreuken. Soms zijn er ernstige verwondingen, zoals hersenletsel of is er plastische chirurgie aan het gezicht nodig. De impact van een aanrijding met een fatbike is groot.
Slechts een persoon op fatbike
Er zijn mogelijkheden om de verkeersveiligheid te bevorderen. Denk bijvoorbeeld om het lange zadel aan te pakken, waarop soms wel drie kinderen achterelkaar zitten. Door dit te beperken tot één persoon per fatbike, wordt het rijgedrag veiliger en minder uitnodigend voor gevaarlijk rijgedrag.
Voorlichting over aansprakelijkheid
Hoewel de meeste mensen wel weten dat het rijden op een opgevoerde fatbike risicovol is en kan leiden tot een strafbeschikking, inclusief een aantekening op het strafblad en inbeslagname van de fatbike, is er meer voorlichting nodig over de aansprakelijkheid bij ongevallen. Het afsluiten van een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AVP-verzekering) bij de aanschaf van een fatbike zou een goede stap zijn om de gevolgen van ongevallen beter te dekken. Overigens valt een opgevoerde of zelfrijdende fatbike niet meer in de categorie fiets, maar is volgens de wet een motorrijtuig. Een AVP- verzekering dekt deze schade dan niet.
Financiële risico’s
Ouders moeten beseffen dat wanneer hun kind met een niet toegestane fatbike aan het verkeer deelneemt hier enorme financiële risico’s aan zitten. Veroorzaakt hun kind een ongeval en is deze aansprakelijk? Dan is er geen verzekering die de schade van het slachtoffer vergoedt. Dat betekent dus dat de ouder of het kind de schade zelf moet betalen. In geval van letsel bij het slachtoffer, is een bedrag van duizenden tot tienduizenden euro’s geen uitzondering. Hierdoor kunnen ouders dus jarenlang aan een betalingsverplichting vastzitten. Het is goed om jongeren en hun ouders bewust te maken van de risico’s en gevaren, want de fatbike zal niet snel uit het straatbeeld verdwijnen.
Dit is een origineel bericht van DAS
Ga naar alle berichten van deze organisatie.