Sjaak Drinkenburg
Aanleiding:
Meer fraude via Booking.com: schade is gemiddeld 854 euro per persoon | Binnenland | AD.nl
Steeds meer mensen die via Booking.com een accommodatie hebben geboekt, worden naderhand benaderd door oplichters die zich voordoen als medewerkers van het platform. Deze fraudeurs vragen naar persoonlijke en bankgegevens met als doel geld afhandig te maken.
Waar voorheen vooral klanten van banken het doelwit waren van dergelijke praktijken zien we nu een toename van varianten zoals deze. Oplichters maken handig gebruik van de schijn dat ze van Booking.com zijn, waardoor het voor nietsvermoedende gebruikers eenvoudig is om in de val te trappen. Het verstrekken van informatie of het doen van betalingen buiten het platform om kan leiden tot aanzienlijke financiële verliezen. Het is vaak nog maar de vraag of geld terug te halen is.
Oplossingen en preventie
Het is van cruciaal belang dat zowel de platforms als de gebruikers waakzaam blijven. Platforms moeten blijven waarschuwen voor dergelijke oplichting, terwijl gebruikers zelf ook alert moeten zijn en goed moeten controleren of zij nog in de vertrouwde omgeving van Booking.com zitten. Het delen van betaalinformatie buiten het platform om moet vermeden worden. Bij twijfel moeten gebruikers direct contact op te nemen met het betreffende platform en eventueel de bank of creditcardmaatschappij. Zo beperken ze de kans om opgelicht te worden.
Als deze waarschuwingen niet worden opgevolgd zal het aantal gevallen van oplichting blijven toenemen, met als gevolg dat mensen veel geld kunnen kwijtraken zonder dat ze dat ooit nog terugzien.
Cruciaal om direct te melden
Slachtoffers schamen zich vaak, maar het is cruciaal om direct melding te maken van het incident bij de bank of creditcardmaatschappij, hoe klein het bedrag ook is. Banken en creditcardmaatschappijen kunnen het geld bevriezen als het nog in het bancaire systeem zit.
Slachtoffers moeten ook altijd aangifte doen bij de politie. Die kan eventueel verbanden leggen met andere aangiften. Het helpt om de mails te bewaren, het rekeningnummer van de ontvanger proberen te achterhalen en juridisch advies te vragen.
Dit is een origineel bericht van DAS
Ga naar alle berichten van deze organisatie.