Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) heeft voor 2024 laten vaststellen welke radio- en televisiezenders op basis van kijk- en luistercijfers zijn aan te merken als jongerenzenders. Voor 2024 zijn dit de televisiezenders Nickelodeon en Disney Channel. Voor 2024 zijn er geen radiozenders als jongerenzender vastgesteld. Dit betekent dat dezelfde zenders als in 2023 zijn aangemerkt als jongerenzender. Op deze zenders mag geen reclame voor alcoholhoudende dranken worden uitgezonden gedurende 2024.
Een jongerenzender is een zender waarvan gemiddeld meer dan 25% van het totale kijk- en/of luisterpubliek bestaat uit minderjarigen. De onderzoeken naar jongerenzenders voor televisie en radio zijn uitgevoerd door het Nationaal Media Onderzoek. In de Mediawet is vastgelegd dat er voor 21.00 uur geen reclame voor alcoholhoudende dranken mag worden uitgezonden. STIVA kiest er daarnaast voor om ook na 21.00 uur geen reclame uit te zenden op jongerenzenders.
Peter de Wolf, directeur STIVA: “Adverteerders begrijpen dat ze een verantwoordelijkheid hebben om minderjarigen zo min mogelijk te bereiken. Reclame voor alcoholhoudende dranken is bedoeld voor volwassenen en deze reclame richt zich dan ook op volwassenen. STIVA en de adverteerders vinden het belangrijk alleen die platformen en zenders te gebruiken die hier geschikt voor zijn.“
Bereik minderjarigen op social media.
Jongeren kijken de laatste jaren minder tv en luisteren ook minder naar de radio. Daarom zijn er op social media maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat ook hier alcoholreclame niet bij minderjarigen terechtkomt. YouTube, Snapchat, Facebook en X hebben een leeftijdsfilter waardoor reclame voor alcoholhoudende dranken niet bij 18-minners terechtkomt. Ook voor posts waarbij influencers samenwerken met merken van alcoholhoudende dranken is dit leeftijdsfilter beschikbaar.
Daarnaast geldt op TikTok, waar nog geen leeftijdsfilter beschikbaar is, conform de eigen regels van het platform een verbod op reclame voor alcoholhoudende dranken.
De Wolf: “STIVA en de merken van alcoholhoudende dranken zullen er ook in 2024 op proactieve wijze alles aan doen om reclame voor alcoholhoudende dranken – via welk mediakanaal dan ook – niet terecht te laten komen bij minderjarigen, zowel op social media als op de meer traditionele media. Een belangrijk onderdeel hiervan is het niet uitzenden van reclame voor alcoholhoudende dranken op jongerenzenders.”
Dit is een origineel bericht van STIVA Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie
Ga naar alle berichten van deze organisatie.