Een reclamevideo voor GiG hard seltzer wekt de indruk dat er overmatig alcohol wordt gedronken. De Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) vindt dit in strijd met de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken die gericht is op verantwoord alcoholgebruik. De Reclame Code Commissie heeft de klacht van STIVA gegrond verklaard en geoordeeld dat de video in strijd is met de Code. Dit betekent dat deze video niet meer vertoond mag worden.
Directeur Peter de Wolf van STIVA is verheugd over het oordeel van de Reclame Code Commissie: "de branche voor alcoholhoudende dranken heeft met elkaar regels afgesproken waar iedereen zich aan moet houden. De reclamevideo van GiG is daarmee in strijd. STIVA heeft daarom, als bewaker van de code, een klacht ingediend. Met het oordeel is opnieuw een helder signaal afgegeven aan iedereen die niet goed nadenkt over alcoholmarketing: er mag reclame gemaakt worden, maar op een verantwoorde manier. De uitspraak laat ook zien dat de zelfregulering die de sector zich heeft opgelegd, werkt.”
In de bewuste video was te zien dat een bejaarde vrouw op bezoek gaat bij een eveneens bejaarde vriendin. Zodra de vrouw binnen is, wordt door de vriendin een tray blikje (24 stuks) GiG hard seltzer op tafel gezet en wordt de indruk gewekt dat er veel wordt gedronken. De voorzitter van de Reclame Code Commissie heeft geoordeeld dat dit in strijd is met artikel 1 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RvA) dat betrekking heeft op het niet laten zien of suggereren van overmatige alcoholconsumptie.
GiG is de producent van ‘hard seltzers’, een categorie van alcoholhoudende dranken. Dat betekent dat reclame-uitingen van dit merk moeten voldoen aan de regels zoals die staan in de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA).
Dit is een origineel bericht van Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA)
Ga naar alle berichten van deze organisatie.