Hoe word je een Woest Aantrekkelijke Werkgever?

03 OKT 2023 14:19 | B + B Vakmedianet Groep B.V. / VMN Media

VMN Media en Gea Peper en Lucas Swennen, eigenaren van het HappinessBureau, hebben op 14 september het boek met de titel ‘Word een Woest aantrekkelijke Werkgever met Werkgeluk’ uitgegeven. “Wij gunnen medewerkers dat ze werken in een organisatie die ertoe doet, hun talenten kunnen gebruiken en plezierig samenwerken met hun collega’s.”

“Werkgeluk ervaren medewerkers verschillend”, aldus Peper en Swennen. “Het is echter terug te brengen tot drie onderdelen: het ervaren van zingeving, voldoening en plezier en verbinding. Organisaties hebben een rol om dat werkgeluk te faciliteren. Denk bijvoorbeeld aan cultuur, leiderschap of de reis van de medewerker. Op ieder moment kunnen organisaties daar keuzes in maken die de medewerkersbeleving vormt.”

De markt vraagt erom

Peper en Swennen adviseren en ondersteunen met hun HappinessBureau organisaties die het werkgeluk van hun medewerkers willen vergroten. Dat is een onderwerp dat steeds meer wordt geaccepteerd. Peper: “De markt is veranderd en vraagt er nu nadrukkelijk om. Mensen die namelijk gelukkig zijn in hun werk, zijn gezonder, creatiever, werken beter samen en hebben minder last van stress dan hun minder gelukkige collega’s. Het resulteert in een hogere arbeidsproductiviteit en een grotere klanttevredenheid.” Het gevolg daarvan is weer dat de bedrijfsresultaten beter worden. Peper: “Die wetenschappelijk onderzochte resultaten zijn natuurlijk heel fijn. De insteek zou als werkgever in eerste instantie moeten zijn dat je het alle medewerkers gunt om met plezier en energie in een omgeving te werken waar ze gelukkig kunnen zijn. Dat ze het fijn vinden om bij je te werken.”

Roadmap

Peper en Swennen hebben met de ervaring van de afgelopen jaren bij het ondersteunen van organisaties een roadmap Werkgeluk ontwikkeld. Organisaties kunnen die roadmap om een woest aantrekkelijke werkgever te worden. Een van de eerste stappen is dat organisaties een heldere visie op werkgeluk ontwikkelen: waarom willen we hiermee aan de slag? De roadmap Werkgeluk geeft aan dat er drie fasen zijn: Verkennen, Veranderen en Verankeren. Peper: “Het starten is vaak nog wel te doen, het zit vooral in de laatste fase. Hoe zorg ik ervoor dat wat we hebben ontwikkeld, wat we graag willen, ook structureel is ingebed in de organisatie?”

Het creëren van werkgeluk is niet een project dat na drie maanden klaar is. Peper: “Het is iets waar je continu mee bezig moet zijn. Dan kun je iedere keer medewerkers hierin meenemen. Door voor jezelf als organisatie te bepalen wat werkgeluk is en waarom je hiermee aan de slag wil, creëer je een pad om verdere stappen te zetten.”

De norm

Werkgeluk moet de norm worden in Nederland en daarbuiten, stellen de twee auteurs. Om dat te bewerkstelligen hebben zij dit boek geschreven. Swennen: “Wij gunnen medewerkers dat ze werken in een organisatie die ertoe doet. Dat ze kunnen doen waar ze goed in zijn en dat ze dat kunnen doen met fantastische collega’s.”

Het HappinessBureau draagt daar zelf actief aan bij. Naast het meten van werkgeluk, verzorgen ze de opleiding tot werkgelukdeskundige aan enkele hogescholen en verzorgen ze tal van workshops. Op hun eigen nieuwssite publiceren ze artikelen, eBooks, podcasts en whitepapers om mensen te informeren en inspireren. “De krapte op de arbeidsmarkt houdt nog wel even aan; het verzuim en verloop is morgen niet drastisch gedaald. Organisaties zullen op verschillende gebieden aan de slag moeten om medewerkers aan te trekken en te behouden. Dit boek geeft daarvoor de inzichten.”

Algemene informatie:

  • Titel: Word een Woest aantrekkelijke Werkgever met Werkgeluk
  • Prijs: € 39,95 (incl. btw)
  • ISBN: 9789462158276
  • Auteurs: Gea Peper en Lucas Swennen

Te bestellen via Managementboek.nl of de erkende boekhandel.

Meer binnen de rubriek Uitgeverij