In de afgelopen tien jaar zijn personenauto’s gemiddeld 94 kilo zwaarder geworden: een toename van 8,1 procent. Het toenemende aandeel elektrische en plug-in hybride auto’s draagt aanzienlijk bij aan deze gewichtstoename. De overheid overweegt nu om de motorrijtuigenbelasting (MRB) te baseren op de omvang van de auto. Dat is een logische keuze.
Traditioneel is het gewicht van een auto een belangrijke factor bij het berekenen van de MRB. Maar met de opkomst van zwaardere elektrische auto’s ontstaat een ongewenste situatie waarin gewenst gedrag, zoals het kiezen voor een milieuvriendelijkere auto, leidt tot hogere belastingen.
Vroeger waren de grootte en het gewicht van een auto sterk met elkaar verbonden. Nu is het bepalen van de MRB op basis van de grootte een goed alternatief voor gewicht, omdat de grootte niet verandert door elektrificatie, terwijl het gewicht dat wel doet.
Door de MRB te baseren op de omvang van de auto ontstaat een eerlijkere, duidelijkere en consistentere benadering. Zonder dat er jaarlijks met gewichtscorrecties voor elektrische personenauto’s gewerkt hoeft te worden.
Elektrische auto’s zwaarder
Waar in 2016 slechts 4,4 procent van de verkochte auto’s elektrisch of hybride was, was dit in 2024 bijna de helft. Deze stekkerauto’s zijn, mede door hun accu, gemiddeld zwaarder dan benzineauto’s.
Zo weegt een stekkerauto uit 2024 gemiddeld 1.875 kilo, terwijl een benzineauto uit hetzelfde jaar gemiddeld 1.217 kilo weegt. Naast het gewicht nemen ook de afmetingen van personenauto’s toe. Auto’s uit 2024 zijn gemiddeld 5 procent langer en 3,6 procent breder dan auto’s uit 2016.
