Nationaal Bieronderzoek: speciaalbier met minder alcohol smaakmaker

13 JUL 2017 08:00 | Nederlandse Brouwers

De groei in veelzijdigheid van het bierassortiment maakt de Nederlandse bierdrinker enthousiast en bewuster. Twee op de vijf bierdrinkers drinkt vaker een ander soort bier dan twee jaar geleden. De consumptie van speciaalbieren en biermixen gaat hierbij onverminderd door, maar opvallend is de opkomst van de speciaalbieren met een lager alcoholpercentage. Een derde van de bierdrinkers kiest vaker voor dit bier dan twee jaar geleden. Deze trends komen uit het Nationaal Bieronderzoek onder 1.000 bierdrinkende Nederlanders van Nederlandse Brouwers.

Het bierlandschap beweegt

Pils is nog steeds met afstand het meest gedronken bier. Maar de opmars zit in de speciaalbieren en de biermixen (zoals Radler), zo laat het onderzoek zien. Deze bieren zorgen ervoor dat ruim drie kwart van de Nederlandse bierdrinkers meer variëteit ziet in het bierschap. En nog eens twee derde vindt het aansprekend dat het bieraanbod groeit in de supers. Deze bredere keuze valt ook in de horeca in de smaak. Men hecht namelijk waarde aan een ruime keuze aan biersoorten (42%) en een breed aanbod van bieren aan de tap (43%). Door de grotere biervariëteit wordt er ook steeds vaker voor bier gekozen dan voor andere (alcoholische) dranken (40% versus 32% in 2016). En opvallend, dit geldt meer voor vrouwen (44%) dan voor mannen (38%).

Bierdrinker avontuurlijker

De groeiende keuze zorgt ervoor dat bijna de helft (in vergelijking tot twee jaar geleden) vaker voor een ander type bier kiest. Speciaalbier is hierbij populair en wordt momenteel door vier op de vijf bierdrinkers gedronken. Smaak is hiervoor de voornaamste reden. De drie meest populaire speciaalbieren zijn achtereenvolgens witbier (36%), blond bier (30%) en op de voet gevolgd door tripel (en abdij of trappist; alle 28%). Van de speciaal bieren zijn vooral blond bier en Weizenbier dit jaar populairder geworden.

Opmars speciaalbier met minder alcohol

Speciaalbieren worden veel gedronken maar de nieuwe smaakmaker in dit segment lijkt speciaalbier met een lager alcoholpercentage te zijn. Een op de drie kiest vaker voor deze variant dan twee jaar geleden. En dat doen vrouwen (41%) aanzienlijk vaker dan mannen (29%). Cees-Jan Adema, directeur Nederlandse Brouwers licht toe: “De consument weet goed de weg naar het speciaalbier te vinden. Waar voorheen speciaalbier werd geassocieerd met zware bieren met veel alcohol, zie je nu dat consumenten steeds meer interesse hebben in speciaalbieren met een lager alcoholpercentage, zoals de session ale met rond de 4% alcohol. Ook brouwers spelen met hun bieren in op deze wens van de consument om bewuster te genieten van een mooi glas bier.”

Biermixen worden biertrend

Het zijn niet alleen de speciaalbieren die veel geschonken worden, ook alcoholvrij bier blijft onverminderd populair. Circa de helft (52%, 2016: 48%) van de bierdrinkers drinkt het weleens. Alcoholvrije biermixen, zoals Radlers, zijn het meest in trek onder deze drinkers (66%). Wanneer het warm weer is wordt vaker voor een biermix zonder alcohol gekozen, juist vanwege de smaak. De Nederlandse bierdrinker zélf ziet de biermixen, maar ook nieuwe bierspijscombinaties als dé biertrends voor 2018, zo blijkt uit het onderzoek.

Bier als smaakmaker

Bierspijscombinaties zijn ook een nieuwe trend. Een op de drie bierdrinkers geeft aan wel eens bewust voor bier te kiezen bij het eten. Toch is het soms nog lastig kiezen welke bieren het beste passen bij de maaltijd. Bijna de helft van de Nederlandse bierdrinkers (46%) vindt het prettig als  in de horeca passend advies wordt gegeven over een spijsbiercombinatie. 50% vindt het zelfs logisch dat er naast een wijnadvies ook een bieradvies in de horeca zou wordt gegeven. Om aan deze wens gestalte te geven, zijn de brouwers recentelijk samen een initiatief gestart om de consument te helpen wegwijs te worden in het gevarieerde bierassortiment en advies te geven over de mogelijkheden van bier en eten. 

Uit een vertrouwd vaatje

Hoewel de Nederlandse bierdrinker graag varieert in zijn bierkeuze, drinkt het merendeel (53%) het liefst een vertrouwd glas bier van Nederlandse makelij. Smaak en interesse in lokale bieren zijn ook een reden om voor bier van Hollandse bodem te kiezen.

 

• Nederlandse Brouwers is de overkoepelende organisatie die de belangen behartigt van tien in Nederland gevestigde bierbrouwerijen: Alfa Brouwerij, Bavaria N.V., Budelse Brouwerij B.V., Brouwerij De Leckere B.V., Grolsche Bierbrouwerij Nederland B.V, B.V. Gulpener Bierbrouwerij, Heineken Nederland B.V., InBev Nederland N.V., Lindeboom Bierbrouwerij B.V., Texelse Bierbrouwerij. Deze brouwerijen zijn samen goed voor ruim 95% van de bierproductie in Nederland. • Het dertiende Nationaal Bieronderzoek, de nationale monitor naar de perceptie van bier onder bierdrinkers in Nederland, is online uitgevoerd door Ruigrok NetPanel onder 1.044 Nederlanders tussen de 18 en 65 die minimaal één keer per maand bier drinken. Wij noemen dit in het persbericht ‘de bierdrinker’. Het onderzoek heeft in juni 2017 plaatsgevonden. • Voor meer informatie over het persbericht en de inhoud van het rapport kunt u terecht bij de Nederlandse Brouwers: Floor van Aerde op 06-41942434 en fvanaerde@dranken.org. Bekijk ook de website www.nederlandsebrouwers.nl.

Meer binnen deze rubriek