'Werkgevers moeten medewerkers binden met goed leiderschap, niet met aandelen'

17 MRT 2025 14:56 | Charlotte van Asseldonk
Dit is een expertquote via ANP Expert Support

Charlotte Van Asseldonk

Aanleiding:
Animo voor werknemersaandelen is groot, maar overheid moet handje helpen

Steeds meer werknemers willen aandelen van het bedrijf waar ze werken. Voor werkgevers zou dit een mooie methode zijn om mensen te motiveren en te binden. Toch is dit zelden een duurzame oplossing. 

Een veel betere manier om mensen langdurig te motiveren en aan zich te binden, is als werkgevers zorgen voor goed leiderschap. Dat betekent leiderschap dat voldoet aan de basisbehoeften van medewerkers. Het Amerikaanse onderzoeksbureau Gallup heeft deze basisbehoeften uitvoerig onderzocht. De vier belangrijkste behoeften van mensen zijn: vertrouwen, compassie, stabiliteit en perspectief.

Financiële prikkels geven een motivatieboost. Maar deze is vaak kortdurend. Mensen wennen snel aan een hoger salaris of een aandelenpakket en zodra dat gebeurt, verdwijnt het effect. Als de basisbehoeften van mensen niet worden ingevuld, kijken ze alsnog verder.

Wat medewerkers wel op lange termijn bindt, is het gevoel dat ze ertoe doen, dat hun werk zinvol is en dat ze persoonlijk groeien. Dat kan ervoor zorgen dat zij dagelijks met plezier naar hun werk gaan. Goed leiderschap, niet meer geld, is hiervan de sleutel.

Leiders moeten dus transparant en consistent handelen, oprechte interesse tonen, duidelijke verwachtingen scheppen en een inspirerende toekomstvisie bieden. 

Concreet betekent dit bijvoorbeeld: niet alleen jaarlijks een ontwikkelgesprek voeren, maar wekelijks kort de tijd nemen om te vragen hoe het met iemand gaat, waar hij of zij tegenaan loopt en hoe je als leider kunt helpen. Of van een lastige verandering niet alleen de zakelijke kant uitleggen, maar ook erkennen dat het ongemakkelijk kan zijn en tegelijkertijd perspectief bieden door uit te leggen waar je samen naartoe werkt.

Zo zorgen zij voor een werkomgeving waarin mensen intrinsiek gemotiveerd zijn en blijven.

Meer binnen de rubriek Arbeidsmarkt en ondernemen