Gevolgen situatie Oekraïne: andere plantaardige oliën vervangen zonnebloemolie in veel producten
De vreselijke situatie in Oekraïne houdt de wereld al een paar weken in zijn greep. De secundaire gevolgen van de crisis worden steeds meer zichtbaar. Zo is er sprake van een verstoorde wereldmarkt. Dit werd onlangs zichtbaar met de beschikbaarheid van zonnebloemolie, wat in veel producten verwerkt wordt (bijvoorbeeld in koekjes, vleesvervangers, sauzen en chips). Voor deze producten zijn vervangende plantaardige oliën beschikbaar. Vanaf begin april liggen de eerste producten in de supermarkt waar andere plantaardige oliën dan zonnebloemolie voor zijn gebruikt. Daar informeren supermarkten en fabrikanten consumenten vanaf komende week over. Voedselveiligheid en kwaliteit zijn en blijven hierbij prioriteit, daar worden geen concessies aan gedaan. Allergenen zullen altijd op het product worden vermeld.
Het gebruik van andere plantaardige oliën als ingrediënt van een bepaald product, kan tot gevolg hebben dat het etiket of de ingrediëntendeclaratie niet meer overeen komt met de samenstelling van het product. De NVWA heeft aangegeven begrip te hebben voor de uitzonderlijke situatie en staat toe dat de informatie op de verpakking tijdelijk niet overeen kan komen met de samenstelling van het product. In andere Europese landen zijn er soortgelijke regelingen. De klant in de supermarkt zal door communicatie op de winkelvloer en via websites van supermarkten en fabrikanten worden geïnformeerd over de uitzonderlijke situatie.
Geen concessies aan voedselveiligheid en kwaliteit
Het gaat over veel verschillende producten en iedere fabrikant zal de vervangende olie kiezen die het meest geschikt is voor het product. Dit zal per product verschillen. Alternatieven zijn bijvoorbeeld sojaolie, raapzaadolie en palmolie. Deze oliën zijn overigens niet-allergeen. Als de alternatieve ingrediënten een allergische reactie kunnen uitlokken, wordt dit uiteraard vermeld op het etiket. Voedselveiligheid en kwaliteit zijn en blijven prioriteit, daar worden geen concessies aan gedaan.
Communicatie in de winkels
Supermarkten zullen de klanten informeren over de situatie waarin er een tekort is aan zonnebloemolie en dat dit gevolgen heeft voor sommige producten. Bijvoorbeeld via informatie in de winkels en op de websites van de merken. Indien er vragen zijn over specifieke voedingswaarden en ingrediëntenlijsten, dan kunnen consumenten contact opnemen met de consumentenservice die op het product staat vermeld. Uiteraard streven alle partijen ernaar dat de producten zo snel mogelijk weer op de oorspronkelijke wijze geproduceerd kunnen worden. De aanvoer van zonnebloemolie is echter afhankelijk van veel factoren. Op dit moment is het niet te voorspellen wanneer de situatie weer normaliseert, daarom kunnen daarover nog geen uitspraken worden gedaan.
Dit is een origineel bericht van Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI)
Ga naar alle berichten van deze organisatie.
24 NOV 2024
24 NOV 2024