Studenten met een beperking in gesprek over digitale toegankelijkheid en medezeggenschap tijdens de Week van de Toegankelijkheid 2025
Vandaag opent de Week van de Toegankelijkheid 2025 bij De Haagse Hogeschool, met een gesprek tussen studenten met een beperking of chronische ziekte en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Dit gesprek richt zich op twee belangrijke thema’s: digitale toegankelijkheid en toegankelijke medezeggenschap. De urgentie is duidelijk: zonder structurele veranderingen kunnen duizenden studenten met een beperking niet de onderwijsomgeving betreden die hen gelijke kansen biedt. Onderwijsinstellingen en professionals zetten zich in, maar uit onderzoek blijkt dat studenten nog steeds obstakels ervaren. Dit is niet alleen een kwestie van onderwijs, maar van gelijke rechten en maatschappelijke deelname.
Digitale toegankelijkheid: de technologie als barrière
In een tijd waarin het onderwijs steeds digitaler wordt, wordt de technologie zelf soms een onoverkomelijke barrière voor studenten met een beperking. Studenten hebben geen toegang tot digitale leermiddelen omdat deze bijvoorbeeld niet voorgelezen kunnen worden door voorleessoftware. Ze kunnen niet zelfstandig digitale toetsen maken omdat die niet toegankelijk zijn ontworpen of ze kunnen zich simpelweg niet aanmelden voor een cursus omdat het invulformulier niet voldoet aan de toegankelijkheidseisen. Zonder digitale toegankelijkheid blijven deze studenten buitengesloten en afgesneden van kennis en studiemogelijkheden.
Toegankelijke medezeggenschap: de stem van duizenden wordt niet gehoord
Naast digitale toegankelijkheid gaan de studenten en OCW in gesprek over toegankelijke medezeggenschap. Studenten met een beperking of chronische ziekte geven aan dat ze zich onvoldoende betrokken voelen bij besluitvormingsprocessen binnen hun onderwijsinstellingen. Medezeggenschap – de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op beleid en onderwijsstructuren – is voor veel van deze studenten ontoegankelijk. Dit betekent dat zij geen invloed kunnen uitoefenen op de keuzes die van grote invloed kunnen zijn op hun studie, terwijl hun ervaringen cruciaal zijn voor het ontwikkelen van werkelijk inclusief beleid.
Waarom is dit belangrijk?
Het verbeteren van digitale toegankelijkheid en het bevorderen van inclusieve medezeggenschap zijn belangrijke stappen in de richting van een onderwijssysteem dat volledig tegemoetkomt aan de diverse behoeften van studenten. Dit is niet alleen een kwestie van beleid, maar van fundamentele mensenrechten. Het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap zegt dat mensen met een beperking het recht hebben om autonoom deel te nemen aan alle aspecten van het maatschappelijke leven, inclusief het onderwijs. Volgens het internationale VN-comité moet Nederland zich meer inzetten om inclusief onderwijs te realiseren.
Urgentie: de tijd om te handelen is nu
De gesprekken die vandaag plaatsvinden, bieden een kans om belangrijke stappen te zetten in het verbeteren van de toegankelijkheid van zowel digitale leeromgevingen als participatiestructuren in het onderwijs. Het is van belang dat er snel werk wordt gemaakt van de noodzakelijke veranderingen, zodat de onderwijssector een inclusieve en gelijkwaardige schoolloopbaan kan bieden aan alle studenten, ongeacht hun beperking of chronische ziekte.



Over de Week van de Toegankelijkheid
De Week van de Toegankelijkheid (6-12 oktober 2025) is een initiatief van Ieder(in) en staat dit jaar voor het eerst in het teken van onderwijs. De opening van de week op 6 oktober wordt georganiseerd door Ieder(in), Expertisecentrum Inclusief Onderwijs (ECIO) en de studentenvakbonden LSVb, ISO en JOBmbo.