Een automobilist die een einde aan zijn leven maakte door keihard frontaal tegen een bus te rijden, heeft daarmee ook het leven van de bestuurder van die bus verwoest. Deze busmonteur was na een reparatie net een proefrit aan het maken, toen de automobilist opeens voor hem opdoemde. De autorijder overleed ter plekke, de zwaargewonde monteur kon pas na een uur worden bevrijd.
Letselschadebureau JBL&G uit Rotterdam startte een zaak tegen ASR-verzekeringen, bij wie de auto was verzekerd. De nu 65-jarige monteur van de RET in Rotterdam heeft na het ongeluk in mei 2020 een tijd in het ziekenhuis en in een revalidatiekliniek gelegen met onder meer een verbrijzelde linkerzij en een gebroken heup, en is nog steeds niet de oude. Zijn flat moest worden aangepast aan zijn beperkingen, hij moet nog meerdere operaties ondergaan, en komt waarschijnlijk niet meer aan het werk, luttele jaren voor zijn pensioen. Er is al een voorschot betaald voor de aanpassingen en de eerste financiële nood, JBL&G is nog bezig met het in kaart brengen van de volledige schade, nu en in de toekomst.
Meteen na het ongeluk op de Vondelingenweg in Rotterdam-Pernis laaide de discussie over de veiligheid van de weg in het havengebied weer op. Het was al het derde dodelijke ongeval in twee jaar tijd. Volgens omwonenden is de 80-kilometerweg regelmatig een racebaan, met veel zwaar verkeer en auto’s die zich niet altijd wat aantrekken van snelheidslimieten en rode verkeerslichten.
“Maar tegen een automobilist die willens en wetens met 120 kilometer per uur op de verkeerde weghelft op een tegemoetkomende bus komt aanstuiven, zonder zelfs ook maar te remmen, is natuurlijk geen enkele maatregel bestand”, stelt letselschadejurist mr. Frans Overkleeft van JBL&G. “Dit ongeluk was zó bizar, dit hebben ook wij nog nooit meegemaakt in de tien jaar dat we nu bestaan. De bus was een Mercedes Citaro van meer dan 9 ton, maar werd toch behoorlijk in elkaar gedrukt; de auto werd door de kracht van de impact teruggekaatst en vloog de lucht in. Goddank was de bus verder leeg vanwege de proefrit en waren er geen passagiers, anders was de ellende helemaal niet te overzien geweest.”
De automobilist, een man uit Zuid-Holland die het al vaker over zelfdoding zou hebben gehad, overleed ter plaatse; het mobiele medische team dat per traumahelikopter aankwam kon niets meer voor hem betekenen. Het slachtoffer in de bus kon pas na een uur worden ontzet, nadat een deel van de zijkant van de bus was verwijderd. De beknelde monteur gaf daarbij zelf nog aanwijzingen, omdat er ook dikke stroomkabels liepen waar wel 800 Ampère op kon staan. De spectaculaire bergingsoperatie komt waarschijnlijk binnenkort aan bod in het RTL-tv-programma Als de brandweer.
De aangereden monteur zit ruim een jaar later nog steeds met de brokken, heeft elke dag nog pijn, moet drie keer per week naar de fysiotherapeut, en kampt nog met tal van beperkingen. Zijn vrouw is vooral ‘vreselijk kwaad’ op de veroorzaker van alle ellende, zelf heeft hij het gebeuren getracht een plaats te geven. “Ik vind het vooral heel erg stom dat je een ander meeneemt in je radeloosheid, mijn leven is tenslotte ook een puinhoop nu. Maar ik ga niet bij de pakken neerzitten. Ik probeer er maar zo goed mogelijk weer uit te komen, ik heb een groot doorzettingsvermogen. Wat gebeurd is, is gebeurd, je kunt het niet terugdraaien. Maar ja, je wordt er natuurlijk wel elke dag aan herinnerd.”
Foto: De bus na de klap. Er kwamen heel wat reddingswerkers aan te pas om de chauffeur te bevrijden. Foto: MediaTv
Dit is een origineel bericht van Juridisch Bureau Letselschade & Gezondheidsrecht
Ga naar alle berichten van deze organisatie.