Online misinformatie leidt tot gevaarlijke situaties rond zwangerschap en bevalling, bleek onlangs uit onderzoek van RTL Nieuws. Niet alleen verloskundigen en kraamverzorgers merken de gevolgen van online misinformatie. Vele beroepsgroepen, zoals huisartsen en wetenschappers, hebben hiermee te maken. Op sociale media zijn over veel onderwerpen berichten met onwetenschappelijke claims te vinden, zoals ‘Nederlands kraanwater is ongezond voor je’ en ‘Zonnebrandcrème is net zo kankerverwekkend als verbranden in de zon.’
Een eerste reactie is om de misinformatie te weerleggen, maar vaak zal online factchecking niet het gewenste effect hebben. Recent onderzoek van het Rathenau Instituut laat namelijk zien dat geloof in misinformatie op sociale media voor een belangrijk deel samenhangt met ervaringen in de offline wereld. Beleidsmakers en politici die de negatieve gevolgen van misinformatie willen tegengaan moeten zich dus niet alleen richten op de socialemediaberichten zelf, maar ook op de voedingsbodem waarop die berichten landen. Dit kan bijvoorbeeld door te stimuleren dat mensen naast sociale media nog via diverse andere bronnen in aanraking komen met wetenschappelijke informatie.
Dat is niet alleen belangrijk voor jongeren die veel op sociale media zitten. Uit het onderzoek van het Rathenau Instituut blijkt dat juist ouderen die veel tijd doorbrengen op sociale media en via weinig andere kanalen in aanraking komen met wetenschappelijke informatie, vaker in misinformatie geloven. Interventies om geloof in misinformatie te bestrijden moeten dus ook op die groepen gericht zijn.