'Kleiner zadel fatbike kan verkeersveiligheid bevorderen'

24 DEC 2024 14:06 | DAS
Dit is een expertquote via ANP Expert Support

Rembrandt Groenewegen

Aanleiding:
Frustraties en ongelukken: zo groeide de kritiek op de populaire fatbike | Binnenland | NU.nl

De fatbike zorgt voor toenemende ergernis onder verkeersdeelnemers. Hoewel de fatbike zelf geen probleem vormt wanneer bestuurders zich aan de regels houden, ontstaat de frustratie doordat veel bestuurders hun fatbike opvoeren of er een met een gashendel aanschaffen. Hierdoor rijden ze vaak harder dan de toegestane 25 kilometer per uur. Dit leidt tot onveilige verkeerssituaties en een gevoel van onveiligheid bij andere weggebruikers. Bij ongevallen wordt vaak gezegd dat de fatbike ‘opeens’ opdook, omdat deze veel sneller gaat dan verwacht.

Moeilijker reageren op hoge snelheden

Een fatbike die aan de wet- en regelgeving voldoet en bestuurd wordt door iemand die zich aan de verkeersregels houdt, is op zich niet gevaarlijk. Het gevaar ontstaat wanneer de fatbike wordt opgevoerd of een gashendel heeft waardoor de fatbike harder kan dan toegestaan. Voor deze hogere snelheden zijn de fatbikes niet ontworpen. Bestuurders kunnen moeilijker reageren op verkeerssituaties en andere weggebruikers hebben moeite met de snelheid van de fatbike. Vooral jongeren, die vaak op fatbikes rijden, kunnen verkeerssituaties minder goed inschatten en nemen sneller risico’s.

Aanpakken van langere zadel

Om de verkeersveiligheid te bevorderen, kan naast de leeftijdsgrens en helmplicht ook gedacht worden aan het aanpakken van het lange zadel en de lage zit van de fatbike. Soms zitten er wel drie kinderen op één zadel, wat uitnodigt tot gevaarlijk rijgedrag. Door een zadel te verplichten waarop slechts één persoon kan zitten, wordt het rijgedrag veiliger en minder uitnodigend voor risicovol gedrag. Dit kan ongevallen en letsel voorkomen.

Voorlichting over aansprakelijkheid

Hoewel de meeste mensen door de media-aandacht van het afgelopen jaar wel weten dat het rijden op een opgevoerde fatbike risicovol is en kan leiden tot een strafbeschikking, inclusief een aantekening op het strafblad en inbeslagname van de fatbike, is er nog meer voorlichting nodig over de aansprakelijkheid bij ongevallen. Het afsluiten van een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AVP-verzekering) bij de aanschaf van een fatbike zou een goede stap zijn om de gevolgen van ongevallen beter te dekken. Overigens valt een opgevoerde of zelfrijdende fatbike niet meer in de categorie fiets, maar is volgens de wet een motorrijtuig. Een AVP-verzekering dekt deze schade dan niet.

Financiële risico’s

Ouders moeten beseffen dat wanneer hun kind met een niet toegestane fatbike aan het verkeer deelneemt hier enorme financiële risico’s aan zitten. Veroorzaakt hun kind een ongeval en is deze aansprakelijk? Dan is er geen verzekering die de schade van het slachtoffer vergoed. 

Fotografie via iStock: credits Milos Ruzicka

Meer binnen de rubriek Algemeen nieuws