Derk Koole
Aanleiding:
Werkgevers: lonen stijgen harder dan arbeidsproductiviteit
Werknemers gaan meer verdienen terwijl ze niet per se productiever worden. Het matigen van de loonstijging, bijvoorbeeld door het maken van cao-afspraken, lijkt logisch maar heeft vermoedelijk niet het beoogde effect. Het stimuleert bovendien niet om naar oplossingen te zoeken. Wat wél positief kan uitpakken, is anders naar de inrichting van het werk kijken.
De invloed van werkgevers op de loonontwikkeling is flink afgenomen. Op de huidige krappe arbeidsmarkt hebben werknemers namelijk regelmatig de werkgevers voor het uitkiezen. Ze hebben hierdoor invloed op de hoogte van het salaris. De realiteit is dus dat de kosten van arbeid zullen blijven stijgen. Werkgevers kunnen nog wél invloed uitoefenen op de arbeidsproductiviteit. In samenwerking met de medewerkers, die vaak weten hoe het goed werk efficiënter kan.
Er is nog een belangrijke reden om de productiviteit te verhogen. In de nabije toekomst zijn er onvoldoende mensen om het werk te verzetten dat nodig is de huidige economische groei vast te houden. Met minder mensen hetzelfde leveren, of zelfs een beetje meer, lijkt nodig voor bedrijven om concurrerend te blijven. Innovatie is daarom essentieel.
Mercers Ravin Jesuthasan schrijft in het boek Work without jobs dat bedrijven er vooral goed aan doen om anders na te denken over werk. Bijvoorbeeld door niet meer te denken in functies, maar in taken. Voor sommige taken is het specialisme nodig van een kundige collega. Andere taken kunnen nu of in de toekomst heel goed worden uitgevoerd door technologie zoals artificial intelligence. Werknemers zijn van toegevoegde waarde voor de organisatie door vooral de dingen te doen waar ze heel goed in zijn. Zo blijft werk leuk en voelen werknemers zich gewaardeerd om hun specialistische kennis en vaardigheden. Tegelijkertijd neemt de productiviteit in de organisatie toe.
Dit is een origineel bericht van Mercer
Ga naar alle berichten van deze organisatie.