Dit is een expertquote van Leontien Hasselman-Plugge, Co-CEO, ImpactBuying.
U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen, met vermelding van de naam van de expert en organisatie. Aanleiding: Keti Koti | NOS
Keti Koti betekent ‘ketenen verbroken’, maar we leven nog altijd in een wereld waarin moderne slavernij voorkomt. Naar schatting zijn voor de Nederlandse economie nog steeds 13,8 miljoen niet-Westerse arbeiders aan het werk onder slaafse omstandigheden. Wereldwijd gaat het om zo’n 50 miljoen mensen.
Vaak is moderne slavernij een uitkomst van systematische misstanden; migratie door slechte economische mogelijkheden in land van herkomst, klimaatmigratie, corruptie in een land en ook de verslechterde werkomstandigheden door de corona crisis.
Er zijn te veel mensen die wanhopig op zoek zijn naar een inkomen waarmee ze hun familie kunnen onderhouden en er zijn teveel bedrijven in veel landen die behoefte hebben aan goedkope arbeid. Een groeiende groep immigranten is illegaal en rechteloos. Zij vormen een ideaal slachtoffer voor zogenoemde gangmasters.
Dwangarbeid komt vaak voor aan het begin van een keten; ver weg van de contract leverancier van inkopende bedrijven. Hoewel het grootste aantal moderne slaven zich in Azië bevindt, is in Midden- en Zuid-Europa het hoogste percentage individuen. Zo wordt 4,2 op elke duizend inwoners gedwongen tot arbeid.
Het laten tekenen van een Code of Conduct of een contract die zegt dat dit niet mag is een start, maar is niet voldoende. Je kunt het pas oplossen als er zicht is op hoe de toeleveringsketen er werkelijk uitziet. Bedrijven moeten een voorbeeld stellen door ketens echt te willen doorgronden en begrijpen: tot aan het begin van de keten. Is er verdenking van moderne slavernij of dwangarbeid, dan is het van belang het gesprek aan te gaan met de keten partners en controle uit te voeren.
Een goed voorbeeld is de samenwerking tussen Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) en Nederlandse retailers en het gesprek dat met de Italiaanse overheid en ambassade is aangegaan over moderne slavernij in de tomatenketen. Dat is een keten waar veel illegale migranten onder erbarmelijke omstandigheden werken.
Echter is het volledig uitbannen van moderne slavernij is ingewikkeld. Er kan van veel producten niet gezegd worden dat ze slaafvrij zijn. Dat is een feit en dat weten veel consumenten niet. Bedrijven kunnen wel meer doen om hun ketens goed in kaart te brengen en ook door te communiceren over hun inspanningen om slaafvrije producten op de markt te brengen. Het moet een eerlijk verhaal worden.
Dit is een origineel bericht van ImpactBuying
Ga naar alle berichten van deze organisatie.