Rembrandt Groenewegen
Aanleiding:
Bekritiseerde fatbike-fabrikanten proberen met plan overlast tegen te gaan
Fatbikes kunnen eenvoudig worden opgevoerd en dat leidt regelmatig tot onveilige situaties. Maar het brengt ook risico’s met zich mee, zoals het niet verzekerd zijn en strafrechtelijke gevolgen. Een pedelec of fatbike die niet aan de regels voldoet is niet op de openbare weg toegestaan.
Geen elektrische fiets meer, maar een motorrijtuig
In de praktijk gaan pedelec en fatbike met trapondersteuning harder dan de maximaal toegestane 25 kilometer per uur. Wat tegenwoordig vaak voorkomt, is dat deze voertuigen een gashendel hebben en daardoor vooruitkomen zonder mee te trappen. Je hebt dan niet meer te maken met een elektrische fiets, maar met een motorrijtuig.
De fatbike moet dan voldoen aan de wettelijke regels van een motorrijtuig. Dan zijn een kenteken, helm en een linker achteruitkijkspiegel verplicht. Evenals het afsluiten van een motorrijtuigverzekering (WAM-verzekering). Maar dat is in de meeste gevallen niet mogelijk, omdat deze voertuigen door de wetgever niet als motorrijtuig goedgekeurd zijn. Je mag er dan ook pas vanaf 16 jaar op rijden, je hebt een bromfietsrijbewijs nodig en het is niet toegestaan om op het fietspad te rijden.
Schade zelf vergoeden bij een ongeval
Een pedelec of fatbike waarop je zonder mee te trappen rijdt, is niet op de openbare weg toegestaan en kun je dus niet tegen aansprakelijkheid verzekeren. Veroorzaak je een ongeval, dan zal je de schade zelf moeten vergoeden. Bij een ongeval met letsel kunnen deze kosten behoorlijk oplopen.
Strafrechtelijke gevolgen
Er zijn ook strafrechtelijke gevolgen: gaat een fatbike of e-bike te hard of voldoet deze niet aan de wet- en regelgeving, dan kun je een boete van bijna 300 euro krijgen of kan deze in beslag genomen worden.
Dit is een origineel bericht van DAS
Ga naar alle berichten van deze organisatie.