Kirsten Colenbrander
Drie gemeenten stuurden vorige week een brandbrief met de oproep om de trolleybus van Arnhem naar Ede-Wageningen door te trekken. Een deel van de bovenleiding is al uitgebreid, maar er is nog meer nodig om de lijn volledig tot het station te laten rijden.
Station-Ede Wageningen heeft zonnepanelen boven op het stationsgebouw, en winkels die aangesloten zijn op het warmtenet. Het is het eerste station in Nederland zonder gasaansluiting. Dit grootschalige project vormde de start van meer stedelijke ontwikkeling in die omgeving. In de jaren tachtig was een station vooral functioneel. Kwetsbare groepen maken vaker gebruik van het OV dan mensen met leaseauto's. Juist voor die kwetsbare groepen hebben we nu een groen en licht station. Esthetica, ruimte en kwaliteit spelen hierbij een belangrijke rol. Vroeger op Utrecht CS sprak je af onder de blauwe borden, omdat een herkenbaar uniek object vertrouwen geeft. Met die gedachte zijn de perronnummers levensgroot aangebracht, zodat je van grote afstand kunt zien; ik zit goed. Bevestiging zorgt ervoor dat mensen zich comfortabel voelen.
De nieuwe mobiliteitshub ontsluit de Veluwe, de Wageningen Universiteit en de steden Ede en Wageningen. Architecten van Mecanoo en Royal HaskoningDHV tekenden het ontwerp en Vakwerkarchitecten was aangehaakt om de esthetiek te waarborgen. Een mobiliteitshub brengt openbaar vervoer en deelvervoer samen en dient maatschappelijke doelen zoals leefbaarheid, bereikbaarheid en duurzaamheid. Een trolleybus die niet op vervuilende diesel rijdt, zou daar perfect bij passen.
Stations zijn de nieuwe iconen van de stad. Waar vroeger de kerk het middelpunt was, is nu het station de plek waar iedereen samenkomt. Dat iconische karakter is bereikt met de houten overkapping. De sporen en perrons liggen op oude straatniveau, het stationsplein is uitgegraven om ruimte te creëren voor de tunnel, de looproutes en winkels.
Dit is een origineel bericht van Royal HaskoningDHV Nederland
Ga naar alle berichten van deze organisatie.