Sjors van Duren
Aanleiding:
'Tienduizenden illegale fatbikes in Nederland, niemand grijpt in'
Degenen die vroeger op een Tomos reden, zitten nu op een fatbike. Je hoeft geen helm op en je kunt lekker hard gaan, zeker als je het ding opvoert. Dit is interessant voor een doelgroep die anders misschien helemaal niet beweegt. Beweging is goed, maar regelgeving is hard nodig.
De fatbike ziet er stoerder uit dan de reguliere elektrische fiets. Deze spreekt daarmee doelgroepen aan die voorheen op lawaaierige en vervuilende brom- en snorfietsen zaten. Probleem is dat de fatbike te vaak illegaal wordt opgevoerd of met een gashendel verkocht wordt (de gashendel mag een zetje geven tot 5 km per uur extra).
Door het opvoeren tot soms wel 50 kilometer per uur, vaak in combinatie met roekeloos rijgedrag, ontstaan er gevaarlijke situaties. Pubers worden soms met ernstige verwondingen binnengebracht op de eerste hulp omdat ze met hoge snelheid onderuit zijn gegaan op de fatbike. Andere gebruikers van het fietspad komen in de verdrukking. Dit moeten we absoluut tegengaan en daarom is handhaving zo belangrijk. Meer rollerbanken en hoge boetes zijn nodig om de fatbikes binnen de toegestane snelheid van 25 km per uur te houden.
Beweging is mooi meegenomen
Er zijn ook voordelen van het bewegen van een doelgroep die anders misschien niet zo snel buiten gaat bewegen. Dat we nieuwe doelgroepen op een elektrische fiets krijgen, in de vorm van een fatbike, is mooi meegenomen. En dat is ook belangrijk in een maatschappij waarin de mensen steeds zwaarder worden. Bedenk je ook dat deze doelgroep vroeger op vervuilende brom- en snorfietsen zat.
Als planoloog denk ik na over fietsvriendelijke steden. Een voorbeeld is de fietssnelweg tussen Arnhem en Nijmegen die fietsers nog sneller van A naar B laat reizen. Deze 18 kilometer lange route geeft alle voorrang aan fietsers die niet hoeven te stoppen voor een rood licht. Met een appje op de mobiel bepaalt de fietser zelfs de kleur van het licht in de fietstunnel.
De fatbike-rijders zijn een doelgroep die over vijftien jaar misschien wel zelf met een kinderzitje achterop op de e-bike door ons fietsland rijden en dan op hun beurt de pubers vervloeken die voorbij stuiven op de fiets van 2040.
Dit is een origineel bericht van HaskoningDHV Nederland
Ga naar alle berichten van deze organisatie.