Sjaak Drinkenburg
Aanleiding:
Hoge Raad: koper mag van elektrische auto af om niet-behaalde actieradius
De actieradius van elektrische auto’s levert vaak juridische discussies op. Bij juridisch dienstverlener DAS werden er in 2024 al bijna 630 geschillen gemeld daarover. De Hoge Raad heeft recent een belangrijke uitspraak gedaan die meer duidelijkheid en richting zal geven aan lopende en nieuwe discussies over non-conformiteit.
De werkelijke actieradius van een auto is vaak een punt van discussie. Hoewel de voormalige NEDC-norm per 1 juli 2020 is vervangen door de WLTP-norm, die een realistischer indicatie van de actieradius zou moeten geven, blijkt ook deze in de praktijk vaak (fors) af te wijken. De actieradius is afhankelijk van vele omstandigheden, wat ruimte geeft voor discussie. Merken en verkopers hanteren ook verschillende benaderingen bij het verstrekken van dergelijke informatie.
Afwijking 35 procent non-conform
De Hoge Raad heeft in haar uitspraak duidelijk gemaakt dat een afwijking van ruim 35 procent in ieder geval voldoende is om over non-conformiteit te spreken. In deze specifieke zaak haalde de elektrische Jaguar I-PACE slechts 300 kilometer, terwijl bij verkoop een actieradius van 480 kilometer was vermeld.
Grote impact voor consumenten en auto-industrie
Deze uitspraak heeft grote impact voor zowel consumenten als de auto-industrie. Het benadrukt het belang voor kopers om zich niet blind te staren op de WLTP-norm en verkoopinformatie, maar zich ook goed te verdiepen in de werkelijke verbruikscijfers die door andere eigenaren van dezelfde auto worden gemeld.
Belangrijk precedent
Deze uitspraak kan leiden tot ontbinding van de koopovereenkomst als de werkelijke actieradius 35 procent afwijkt van wat gecommuniceerd is. De uitspraak schept een belangrijk precedent voor lopende en toekomstige gevallen van non-conformiteit bij de aanschaf van elektrische auto’s.
Dit is een origineel bericht van DAS
Ga naar alle berichten van deze organisatie.