Leontien Hasselman-Plugge
Aanleiding:
Dit was de verkiezingsavond met Wilders als dé grote winnaar
Nu de kans groot is dat er een klimaat-sceptisch kabinet komt, zullen bedrijven het voortouw moeten nemen in het oplossen van de klimaatcrisis. Grote bedrijven zoals supermarktketens en grote kledinglabels hebben wereldwijd veel invloed op het klimaat. Waar Nederland denkt terug te kunnen naar een tijd waar grote grensoverschrijdende problemen zoals klimaatopwarming en immigratie niet bestaan of op te lossen zijn door naar binnen te kijken, zullen bedrijven wél actie moeten ondernemen.
Bedrijven kopen internationaal in en verkopen vaak ook over de grenzen. Met de inkoopbeslissingen die zij maken, kunnen zij sturen op verbetering van arbeidsomstandigheden of vermindering van ontbossing en CO2-uitstoot. Wat daarvoor nodig is, is dat bedrijven heel goed zicht hebben op wat er in hun productieketens gebeurt. Hoe beter zij weten waar en onder welke omstandigheden hun grondstoffen worden gewonnen, verwerkt en vervoerd, hoe meer zij hun invloed kunnen aanwenden om het klimaat te verbeteren. We zien veel bedrijven die hun best doen om alle data boven tafel te krijgen en die echt gemotiveerd zijn om een positieve impact te maken en verbetering inzichtelijk te maken.
De urgentie op het klimaat die er de laatste jaren is ontstaan bij bedrijven, zal echt niet zomaar verdampen als we een klimaat-sceptisch kabinet krijgen. Daarbij kunnen ook consumenten hun invloed laten gelden, door middel van hun koopgedrag. De Nederlander wil wel zaken als bananen, zijden blouses en chocolade blijven kopen. Het is daarom ook aan consumenten om te kiezen voor retailers die zich bekommeren om mens en milieu. We stemmen eigenlijk elke dag voor de wereld die we willen, met de producten en diensten die we inkopen. Dat geldt voor bedrijven en consumenten. We hebben niet alleen invloed op de dag dat we naar de stembus gaan.
Dit is een origineel bericht van ImpactBuying
Ga naar alle berichten van deze organisatie.