'Door tien principes te volgen kan een start-up een 'unicorn' worden'

15 MEI 2024 12:53 | Boer & Croon
Dit is een expertquote via ANP Expert Support

Martijn Moerkerk

Aanleiding:
‘Te weinig unicorns in Europa? Wacht maar!’

Unicorns – start-ups met een waardering van 1 miljard euro of meer – zijn zeldzaam. Van de ongeveer 10.000 start-ups in Nederland die meer dan 1 miljoen euro waard zijn, worden er slechts twee dozijn geclassificeerd als (bijna-)unicorns. Hoe kan je een start-up transformeren tot een unicorn? Uit onderzoek blijkt dat unicorns de volgende eigenschappen gemeen hebben.

Een geweldig idee

Unicorns zijn gebaseerd op disruptieve, schaalbare ideeën met het potentieel om aanzienlijke investeringen aan te trekken en een groot marktaandeel te veroveren.

Valideer de markt

Unicorns voeren grondig marktonderzoek uit, verzamelen feedback en testen hun concept via prototypes, pilotprogramma's of minimum viable products (MVP's) om de vraag te valideren en tractie te krijgen.

Krijg de juiste mensen

Unicorns hebben talentvolle medewerkers met diverse vaardigheden en passie. Ze bevorderen een cultuur van innovatie, wendbaarheid en excellentie.

Schaalbaar bedrijfsmodel

Unicorns zijn ontworpen voor snelle groei en maken gebruik van technologie om processen te automatiseren en efficiëntie te bevorderen.

Focus op de klant

Unicorns geven prioriteit aan klanttevredenheid en passen hun product aan om aan hun behoeften te voldoen, om mond-tot-mondreclame te stimuleren.

Vind vrienden

Unicorns zijn experts in het smeden van samenwerkingen met brancheleiders, investeerders, leveranciers en distributiekanalen om de groei te versnellen.

Investeer in imago

Unicorns investeren veel in marketing, verkoop en klantenwerving.

Volg het geld

Unicorns halen kapitaal op bij venture capitalists, angel investors of strategische partners om uitbreiding te financieren.

Wees wendbaar

Unicorns innoveren en itereren voortdurend om relevant te blijven in een snel veranderend landschap.

Houd de prijs in de gaten

Unicorns hebben een langetermijnvisie en richten zich op het opbouwen van duurzame waarde in plaats van kortetermijnwinsten.

De kansen zijn natuurlijk tegen je: ongeveer 90 procent van de start-ups faalt, terwijl slechts zo´n 2 procent unicorn wordt. Door deze principes te volgen, kun je misschien de volgende unicorn van Nederland worden.

BIJ PUBLICATIE GRAAG VERMELDEN ALS CO-AUTEUR: Dr. Killian J McCarthy, Associate Professor of Strategy Radboud University | Nijmegen School of Management

Meer binnen de rubriek Economie en geld