Door de proceskostenvergoeding van WOZ-adviesbureaus met 75 procent te verlagen, hoopt de overheid deze bureaus buitenspel te zetten. Het doel is om burgers via de gemeente bezwaar te laten indienen, maar dat scenario wordt volgens directeur Dirk-Jan Wolfert van de Vastelastenbond een hoofdpijndossier: “Het vertrouwen in de overheid is laag en door burgers rechtshulp te onthouden, gaat het van kwaad tot erger. Het uitschakelen van WOZ-bureaus is dan ook niet de juiste oplossing voor de WOZ-problematiek.”
Uit cijfers van de Waarderingskamer blijkt dat zo’n 70.000 WOZ-bezwaren niet tijdig zijn afgehandeld zijn door gemeenteambtenaren, omdat de werkdruk te hoog zou zijn. Dat is een kleine 10 procent van het totaal aantal bezwaren dat dus niet tijdig behandeld is. De reden van deze vertraging zouden de WOZ-bureaus zijn. Het aantal bezwaren tegen de hoogte van WOZ-aanslagen verdubbelde vorig jaar. In 2023 kwamen 595.000 bezwaarschriften binnen, terwijl dat er in 2022 ‘slechts’ 268.000 waren. De WOZ-bureaus waren verantwoordelijk voor bijna de helft van de bezwaren (49 procent).
Woordvoerder Ivo Lechner van de Waarderingskamer meldt dat de werkdruk gigantisch is en er sprake is van personeelstekorten. Om het aantal bezwaren te kunnen verwerken, schakelden gemeenten zelfs de hulp in van externe partijen. Wolfert beaamt de enorme werkdruk waar gemeenteambtenaren te maken hebben: “Gemeenten staan voor een zware taak, omdat zij met een forse stijging van het aantal bezwaren te maken kregen. De schuld van die toenemende werkdruk in de schoenen schuiven van WOZ-bureaus is echter niet de juiste oplossing. De echte reden voor het grote aantal bezwaren is dat de huizenprijzen waren gedaald, maar de WOZ-waarde steeg met bijna 17%. Dat zorgde voor woede bij veel burgers die daarop bezwaar maakte.”
Handdoek in de ring
Nu het voor WOZ-bureaus minder aantrekkelijk wordt om zich voor burgers in te zetten, is de hoop – en verwachting – van gemeenten dat burgers sneller bij de gemeente aankloppen om de taxatie van hun woning te laten nakijken. “Het wordt dit jaar goed zoeken om een partij te vinden die burgers bijstaat in het halen van hun recht. De kans is namelijk groot dat veel WOZ-bureaus de handdoek in de ring gooien, omdat hun vergoeding fors verlaagd is waardoor ze niet langer levensvatbaar zijn.”
Door een complete beroepsgroep de nek om te draaien, vergroot de overheid de kloof tussen burger en gemeente: “Het vertrouwen in de overheid is laag en door een kritische tussenlaag weg te halen, wordt de afstand tussen burger en overheid alleen maar groter. De burger die bezwaar wil maken, is bijna genoodzaakt om bij de gemeente aan te kloppen. Dat betekent dat zij hun recht moeten halen bij dezelfde partij die verantwoordelijk is voor een mogelijk onjuiste waardebepaling. Wij van WC-eend adviseren WC-eend”, zegt Wolfert.
Burger de dupe
Het uitschakelen van WOZ-adviesbureaus lost de WOZ-problematiek volgens de directeur van de consumentenorganisatie dan ook niet op. “De WOZ-bureaus danken hun bestaansrecht aan de gemaakte taxatiefouten van gemeenten. Als deze adviesbureaus er niet meer zijn, is de kans groot dat gemeenten in hun oude gedrag terugvallen. Er zijn dan geen partijen meer die hen scherp houden.”
Over de Vastelastenbond
De Vastelastenbond helpt consumenten sinds 2004 om hun vaste lasten te verlagen. Zo beheren ervaren adviseurs van het bedrijf uit Eindhoven de energiezaken voor duizenden klanten. Omdat klanten via een abonnementsvorm betalen, is de Vastelastenbond volledig onafhankelijk. Door de klanten jaarlijks automatisch over te laten stappen naar het beste aanbod in de markt wordt er financieel voordeel behaald. Ook voert de Vastelastenbond jaarlijks onderzoek uit naar de solvabiliteit van energiebedrijven.
Dit is een origineel bericht van Vastelastenbond
Ga naar alle berichten van deze organisatie.