Het merendeel van alle energieleveranciers biedt apps aan waarmee consumenten hun verbruik kunnen inzien, maar die data gaat bij elke overstap verloren. Die informatie is echter van onschatbare waarde voor consumenten bij het maken van de juiste keuze voor een energiecontract. Wanneer er echter wordt gekozen voor een overstap is de consument ineens alle opgebouwde informatie over zijn verbruik kwijt. Consumenten deze data ontzeggen, is oneerlijk en onrechtvaardig stelt directeur Dirk-Jan Wolfert van de Vastelastenbond: “Die informatie en data is van de klant en zou niet gegijzeld moeten worden door leveranciers als er sprake is van een overstap.”
Apps houden bij wat het energieverbruik is van een consument. Deze data geeft inzicht in het (stook)gedrag en kan helpen bij het inperken van de hoogte van de energierekening. “Mensen worden zich bewuster van hun verbruik en passen hun gedrag daarop aan. Door de verwarming lager te zetten en lampen sneller uit te doen, kan bespaard worden op de energierekening. Dat is goed voor het klimaat. Deze data biedt inzicht en helpt mensen in deze dure tijden. Het is informatie die zeer persoonlijk is en klantspecifiek.”
Juist omdat deze data zo klantspecifiek is, zou deze gedeeld moeten worden met de consument. “Een energieleverancier heeft niet zoveel aan deze data, maar toch wordt deze informatie niet gedeeld. Door een overstap verliest de consument deze informatie en dat is doodzonde”, zegt Wolfert. “Dankzij de data kunnen consumenten hun recente verbruik vergelijken met het verbruik van een jaar terug of nog verder terug in de tijd. Zo ontstaat een duidelijk inzicht in het energieverbruik. Besparen, is pas mogelijk wanneer men inzicht in het verbruik heeft.”
Recht op informatie
De directeur van de consumentenorganisatie vindt dat burgers recht hebben op de data die op apps is verzameld: “Bij elke overstap zouden consumenten inzicht moeten hebben in hun verbruik, zodat ze op basis van hun verbruik een weloverwogen keuze kunnen maken. Daarbij is de verzamelde data van groot belang.”
Wolfert hoopt dat energiemaatschappijen zich coulanter opstellen en consumenten de data gunnen die zij hebben opgebouwd. “Gelukkig zijn er mogelijkheden om de data te bewaren bij elke overstap. Er zijn partijen die kunnen helpen bij het bewaren van deze informatie.”
Over de Vastelastenbond
De Vastelastenbond helpt consumenten sinds 2004 om hun vaste lasten te verlagen. Zo beheren ervaren adviseurs van het bedrijf uit Eindhoven de energiezaken voor duizenden klanten. Omdat klanten via een abonnementsvorm betalen, is de Vastelastenbond volledig onafhankelijk. Door de klanten jaarlijks automatisch over te laten stappen naar het beste aanbod in de markt wordt er financieel voordeel behaald. Ook voert de Vastelastenbond jaarlijks onderzoek uit naar de solvabiliteit van energiebedrijven.
Dit is een origineel bericht van Vastelastenbond
Ga naar alle berichten van deze organisatie.