Steeds meer mbo-scholen besteden aandacht aan het doen van onderzoek of het gebruiken van onderzoeksresultaten voor onderwijsontwikkeling. Dat betekent een grote stimulans voor het ‘evidence-based’ werken in het mbo. Op 4 november is de tweejaarlijkse Mbo Onderzoeksdag, waarin de laatste stand van zaken wordt uitgewisseld. Deze dag vindt plaats bij het Koning Willem I College in ‘s-Hertogenbosch. Burgemeester van ’s-Hertogenbosch Jack Mikkers opent de Mbo Onderzoeksdag 2021. Gastheer is Jos van Kessel, Voorzitter College van Bestuur van het Koning Willem I College. Keynote speaker is prof. Jan Bransen, hoogleraar filosofie van de gedragswetenschappen aan de Radboud Universiteit. De dag wordt afgesloten in aanwezigheid van Henrike Karreman, directeur MBO bij het ministerie van OCW.
Circa 300 deelnemers laten zich bijpraten in 50 interactieve workshops, pitches en presentaties, die vanuit de dagelijkse onderzoekspraktijk in het mbo zijn verzameld. Gezamenlijk tonen ze een representatief, ambitieus en inspirerend beeld van waar de sector nu staat op het onderzoeksvlak. Het doel is onderzoek en kennisbenutting in het mbo naar een hoger niveau te tillen.
Nieuw: leergemeenschappen via de mini-reeksen
Nieuw aan het programma zijn de mini-reekssessies. Eerder dit jaar startten deze leergemeenschappen over diverse thema’s rondom onderzoek in het mbo. De mini-reeksen vormen een ‘learning community’, die het onderzoekend vermogen het hele jaar door versterkt en borgt in de mbo-instellingen. Tijdens de Mbo Onderzoeksdag kunnen nieuwe deelnemers in deze leergemeenschap betrokken worden.
Steeds meer practoraten en masteropgeleide docenten
Op 12 november 2015 vond in het Deltion College in Zwolle de eerste Mbo Onderzoeksdag plaats. Marc Vermeulen, hoogleraar Onderwijssociologie aan TIAS School for Business and Society, zag daar destijds de romance tussen onderwijsonderzoekers en mbo-professionals opbloeien. In datzelfde jaar werd de stichting ‘Ieder mbo een practoraat’ opgericht, dat zich hard heeft gemaakt voor het oprichten van practoraten voor praktijkgericht onderzoek in het mbo. Inmiddels zijn er 58 practoraten en 14 in oprichting in Nederland. Ook neemt het aantal masteropgeleide docenten in het mbo toe.
Kennisverspreiding en kennisinfrastructuur
Er wordt daarnaast hard gewerkt aan het verspreiden van kennis die via onderzoek is vergaard. Dit jaar heeft het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek(NRO) de site www.onderwijskennis.nl gelanceerd ter stimulering van kennisverspreiding en de kennisinfrastructuur in alle onderwijssectoren, waaronder ook het mbo.
Dit is een origineel bericht van ECBO
Ga naar alle berichten van deze organisatie.