Dirk Mulder
Aanleiding:
Omzet fietsbranche vorig jaar met 3,7% gedaald
Het afgelopen jaar is de vraag naar nieuwe fietsen afgenomen. Zelfs de verkoop van e-bikes is gedaald. Dat is opvallend omdat het juist de e-bike is geweest die een groot aandeel heeft gehad in de groei van de totale omzet van de fietsbranche.
De verkoop van nieuwe (elektrische) fietsen staat momenteel onder druk nadat consumenten tijdens corona volop fietsen hebben gekocht. Ook de druk op het besteedbaar inkomen vanwege hoge inflatie speelt een rol. Dit zorgt ervoor dat consumenten voorzichtiger zijn bij het doen van grotere aankopen. Daar heeft ook de fietsbranche last van. Verder neemt de populariteit van alternatieven voor een nieuwe fiets toe, zoals de aankoop van een tweedehands fiets of het leasen van een fiets via een vast bedrag per maand.
De afnemende vraag naar nieuwe fietsen valt samen met een toename van het aanbod. Door verstoringen in de toeleveringsketen zijn fietsonderdelen langere tijd slecht leverbaar geweest. Inmiddels is het aantal verstoringen weer afgenomen en zijn eerder bestelde onderdelen plotseling beschikbaar gekomen. Hierdoor zijn de voorraden sterk opgelopen. Fabrikanten zijn daarom overgegaan tot het afprijzen van e-bikes.
Op de korte termijn is de verwachting dat de winstmarges in de branche ten minste tot eind 2024 onder druk blijven staan. De fietsmarkt blijft tot die tijd uitdagend en ook sterk prijs- en actie gedreven. De vooruitzichten voor de lange termijn zijn positiever. De fiets gaat een belangrijke rol spelen in het mobiliteitsvraagstuk. Meer mensen zullen de fiets naar school of werk (moeten) pakken. Of gaan vaker fietsen in hun vrije tijd.
Naar verwachting blijft de elektrische fiets in de toekomst populair. De verkoop van deze fietsen zal bijdragen aan een gemiddeld hogere prijs per verkocht artikel. Dat gaat op de langere termijn zorgen voor een positief effect op de omzet van de Nederlandse fietsbranche.
Dit is een origineel bericht van ING
Ga naar alle berichten van deze organisatie.