'Steeds meer vrouwelijke bestuurders: trend is gezet maar nu moeten we doorpakken'

06 SEP 2024 13:22 | Boer & Croon
Dit is een expertquote via ANP Expert Support

Edith Koetsier

Aanleiding:
Een op de drie nieuwe bestuurders dit jaar vrouw, maar wel vooral bij de grootste bedrijven

Het heeft lang geduurd, maar eindelijk is het dan zover: een op de drie nieuwe bestuurders in het bedrijfsleven is dit jaar vrouw. In 2008 hebben tien grote executive search bureaus in Nederland het Charter Talent naar de Top opgericht en ondertekend dat ze voor iedere opdracht tenminste 35 procent vrouwen zullen voordragen. Sommige bureaus legden zich zelfs vast op minimaal 50 procent. En dit voorbeeld is daarna door een groot aantal bureaus gevolgd. Deze bureaus krijgen de afgelopen jaren ook van hun opdrachtgevers steeds meer de vraag om specifiek vrouwelijke kandidaten aan te dragen. Dat was pakweg tien jaar geleden nauwelijks aan de orde. Het is inmiddels gemeengoed geworden dat diversiteit een meerwaarde heeft.

Er waren nog wel een paar hobbels te nemen. Vroeger waren vrouwen voornamelijk werkzaam in staffuncties: bijvoorbeeld in marketing, HR of juridische zaken. Om een groot (beursgenoteerd) bedrijf te kunnen leiden is het noodzakelijk dat je operationele ervaring hebt. Dat is één reden waarom vrouwen op achterstand kwamen. Een tweede reden is dat zij minder vaak fulltime werkzaam waren. De laatste tijd is dit minder aan de orde, waardoor vrouwen eerder in aanmerking komen voor een positie in de Raad van Bestuur.

Het is echter nog geen tijd om genoegzaam achterover te leunen, want ook al is de trend ingezet, we zijn er nog niet. Nog steeds zijn er schrikbarend veel bedrijven waar geen enkele vrouw in het bestuur zit en waar men het belang van diversiteit nog niet inziet. Dat is niet alleen vanuit het oogpunt van emancipatie een slechte zaak, maar het komt de (internationale) concurrentiepositie van die bedrijven ook niet ten goede. Want uit onderzoek blijkt dat ondernemingen met een bestuur, dat een goede afspiegeling vormt van de opbouw van de samenleving, daadkrachtiger zijn en beter functioneren. Zulke bedrijven zijn wendbaarder en kunnen beter inspelen op de wensen van hun klanten. Er is dus nog veel werk aan de winkel, maar we zijn op de goede weg en daar mogen we best trots op zijn.

Meer binnen de rubriek Arbeidsmarkt en ondernemen