Aad de Groot
Aanleiding:
Kiezen zorgverzekering nog steeds moeilijk voor consument | Nieuwsbericht | Nederlandse Zorgautoriteit
Consumenten raken door het grote aanbod aan zorgverzekeringen de weg kwijt in de polisjungle. Dat blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Bovendien had 61 procent van de consumenten volgens hen gemiddeld 103 euro per jaar kunnen besparen op hun basisverzekering. Hiermee wordt de suggestie gewekt dat overstappen tot besparing leidt, maar dat is niet zo.
Het onderzoek concludeert dat consumenten kunnen besparen op hun premie door over te stappen naar een goedkoper, vergelijkbaar alternatief. Maar dat is een fictieve besparing. De zorgkosten worden namelijk niet minder door een lagere premie, die blijven gelijk. De besparing van de een wordt daarom betaald door de ander. En laat die ander nu net degene zijn die vaak minder gezond en kwetsbaarder is.
Met zestig zorgpolissen is prijs in de polisjungle het belangrijkste criterium geworden, aangewakkerd door zorgverzekeraars zelf. Goedkope labels richten zich op financieel gunstige - vaak jonge en gezonde - verzekerden. Dat doen ze met lage vergoedingen voor ongecontracteerde zorg, hoge kortingen op het vrijwillig eigen risico, beperkte service en de koppeling met schrale aanvullende verzekeringen. Daarmee wordt de polisjungle ondoordringbaar voor grote groepen verzekerden die minder gezond zijn. Dit ondermijnt de solidariteit.
Daarom moet het aantal polissen per concern drastisch worden teruggebracht tot maximaal 3 polissen; een restitutiepolis, een combinatiepolis en een naturapolis met elk één premie. Dan houden we maximaal 30 polissen over. Dat maakt het voor consumenten makkelijker en transparanter om de juiste zorgverzekering te kiezen. Daar wordt de zorg maar ook de consument beter van.
Dit is een origineel bericht van Zorgverzekeraar DSW
Ga naar alle berichten van deze organisatie.
07 OKT 2024
04 OKT 2024