Met haar ambitie om in 2030 toonaangevend te zijn als het gaat om oplossingen voor de exploderende zorgvraag, heeft Zorgbalans een volgende stap gezet. Via een voice-applicatie biedt de ouderenzorgorganisatie op een innovatieve wijze informatie aan haar medewerkers. Met de Robin-app worden zij door gecompliceerde zorgprotocollen geleid via spraaktechnologie en beeldondersteuning. Ook de cliënt en mantelzorger kunnen meekijken, zodat zij precies weten wat hen te wachten staat.
Minder handen aan het bed
Zorgtechnologie staat binnen Zorgbalans hoog op de agenda. De zorgsector heeft al jaren te maken met een krimpende arbeidsmarkt, terwijl de vergrijzing alsmaar groter wordt en de zorg steeds complexer. Inge Veenstra, directeur wijkzorg, en Tamara Pieterse, bestuurder van Zorgbalans: ‘We moeten dus innovatieve oplossingen bedenken om goede zorg te kunnen blijven leveren en onze collega’s te ondersteunen in hun werk. Daarom hebben wij een ontwikkelteam van jonge zorgmedewerkers binnen Zorgbalans gevraagd te kijken naar de mogelijkheden van spraaktechnologie. Daar zijn prachtige initiatieven uit voort gekomen. Sinds vorig jaar hebben wij een Google Assistent: Hé Google, praat met Zorgbalans. En dit jaar is daar de Robin-app bijgekomen.’
Gecompliceerde protocollen toegankelijker
Sascha Fokker, wijkverpleegkundige bij Zorgbalans en lid van het ontwikkelteam, is vanaf het begin betrokken bij de ontwikkeling van de app: ‘Robin is onze digitale collega en is zowel met spraak als met knoppen te bedienen. Via je smartphone heb je in een paar stappen het protocol opgevraagd en word je via spraak, uitgeschreven tekst en geïntegreerde video’s stap voor stap door de hele handeling begeleid’. Binnen Zorgbalans denken ze niet dat zorgtechnologie dé oplossing is voor de exploderende zorgvraag, maar zijn ze ervan overtuigd dat het wel kan bijdragen om de druk te verminderen.
Lerende robot
De Robin-app kan niet alleen door medewerkers gebruikt worden tijdens de zorg van een cliënt, maar ook om hun kennis op te frissen of om de handeling te leren. De app blijft in ontwikkeling en is een lerende robot. Dat betekent dat hoe meer de app gebruikt wordt binnen Zorgbalans, hoe beter Robin de medewerkers gaat begrijpen. Wanneer Robin een woord niet herkent of verkeerd begrijpt, gaat de app dit bijleren. De app wordt stapsgewijs uitgebreid met meer inhoud en functies.
Sascha: ‘Op dit moment zijn er 50 protocollen beschikbaar, dit hopen we snel uit te breiden naar ruim 400 protocollen. Dit is het begin, in de toekomst is er nog veel meer mogelijk. We kijken ook naar gebruiksmogelijkheden voor onze cliënten. Hoe mooi zou het zijn als zij via een app kunnen vragen hoe laat de zorgmedewerker langskomt? Of een verpleegtechnische handeling aan kunnen leren, zoals insuline prikken of het zelfstandig aantrekken van elastische kousen? Ik hoop dat andere zorgorganisaties ons voorbeeld volgen. Mijn tip: denk groot en durf te dromen, maar betrek altijd je eindgebruiker erbij’.
Sascha heeft meegewerkt aan een podcast over de Robin-app, deze is te beluisteren via DDMA.nl.
Dit is een origineel bericht van Zorgbalans
Ga naar alle berichten van deze organisatie.
22 NOV 2024
22 NOV 2024