Scotch & Soda selecteert Nedap als strategische RFID-partner

02 FEB 2021 13:33 | Nedap

Klanten transformeren tot merkloyale fans belangrijkste drijfveer om productbeschikbaarheid te optimaliseren

Nedap heeft vandaag aangekondigd dat het toonaangevende Nederlandse modemerk Scotch & Soda hen heeft geselecteerd als strategische RFID-partner voor Europa en Noord-Amerika. Scotch & Soda zal Nedap's !D Cloud voorraadbeheerplatform inzetten in 162 winkels wereldwijd met als doel de nauwkeurigheid in de gehele supply chain te verhogen. 

Een van de langetermijndoelstellingen van Scotch & Soda is het maximaliseren van de klantloyaliteit. Rik Kok, Procurement Director van Scotch & Soda licht toe: "We zijn al geruime tijd bezig met RFID. Nu is voor ons het moment om in te stappen, aangezien productbeschikbaarheid van vitaal belang is geworden om aan de toenemende vraag van de consument van nu te voldoen." 

Toenemend belang van inzicht in voorraden als gevolg van COVID-19

Met winkels in de grootste steden ter wereld en verzending naar meer dan 70 landen, maakte de dynamiek van landen die in en uit lockdowns gaan het voor Scotch & Soda nog belangrijker om het zicht op voorraadniveaus binnen hun supply chain te optimaliseren. Op die manier kan  de voorraad in de winkels en in de distributiecentra worden aangepast aan de lokale situatie.

Scotch & Soda kreeg ook te maken met een enorme verschuiving in winkelgedrag als gevolg van de pandemie. " Het hebben van één overzicht van de voorraad is cruciaal voor een succesvolle omnichannelstrategie. Het stelt ons in staat om onze online verkoopbare voorraad te vergroten, omdat we niet meer per sé vanuit onze distributiecentra hoeven te verzenden. We kunnen onze winkels nu gebruiken als mini-DC's en de voorraad van de winkelvloer en back-of-house ook gebruiken voor web order fulfilment", zegt Rik Kok.

Gefaseerde uitrol

Scotch & Soda start de RFID-implementatie in de fysieke winkels. Dit is het dichtst bij de consument, omdat daar de meeste transacties plaatsvinden. Goederen worden in de fabriek voorzien van een bronlabel, wat leidt tot volledige traceerbaarheid in de supply chain - van bron tot consument. 

De !D Cloud oplossing van Nedap zorgt er niet alleen voor dat producten beschikbaar zijn voor de verkoop in de winkel, maar biedt ook de mogelijkheid om weborders snel te lokaliseren in de winkel. Op deze manier wordt de tijd die nodig is om een e-commerce order voor te bereiden tot een minimum beperkt. 

De volgende stap wordt gezet in het nieuwe distributiecentrum van Scotch & Soda, waar efficiëntie en nauwkeurigheid optimaal moeten zijn.

Mindful fulfilment

Naast het ontwerpen van mooie kleding die goed voelt, is een van Scotch & Soda's topprioriteiten ook om de business te runnen met veel aandacht voor de planeet door elke dag meer verantwoorde keuzes te maken die de impact op het milieu verminderen.

Omdat RFID in realtime inzicht geeft in de voorraadniveaus in de hele toeleveringsketen, kunnen veiligheidsvoorraden tot een minimum worden beperkt. Hierdoor kan Scotch & Soda aan de vraag van de consument voldoen zonder te grote voorraden aan te leggen en uiteindelijk kledingstukken te verspillen.

Bruno Bakker, Business Development Manager bij Nedap Retail licht toe: "We zijn verheugd Scotch & Soda te verwelkomen in onze steeds groter wordende RFID-community. Ons team kijkt uit naar de samenwerking met dit mooie merk zodat we een volledig transparante supply chain kunnen creëren en merchandise eenvoudig beschikbaar kunnen maken."

Over Nedap N.V. Nedap richt zich op het ontwikkelen en leveren van Technology for Life: technologische oplossingen waarmee mensen prettiger en succesvoller kunnen werken. Nedap N.V. is met ruim 800 medewerkers wereldwijd actief. De onderneming is opgericht in 1929 en sinds 1947 beursgenoteerd aan Euronext Amsterdam. Het hoofdkantoor is gevestigd in Groenlo, Nederland. Over Nedap Retail Nedap is marktleider in RFID-gebaseerde retailoplossingen. Nedap helpt retailers verliezen permanent te voorkomen, voorraadniveaus te optimaliseren en multi-store retailmanagement te vereenvoudigen door gebruik te maken van RFID. Het RFID-softwareplatform van Nedap geeft retailers real-time inzicht in hun voorraadniveaus en de exacte locatie van elk item. Met deze real-time inzichten kunnen retailers flexibeler handelen, klanten een betere winkelervaring bieden en de verkoop verhogen Over Scotch & Soda Scotch & Soda viert de vrije geest van Amsterdam. Het merk is eindeloos optimistisch en zet zich in voor individualiteit, authenticiteit en de kracht van zelfexpressie om het unieke te creëren - een houding die wordt weerspiegeld in haar ontwerpen. Het merk is geboren in Amsterdam en de collecties omvatten mannen, vrouwen, kinderen, denim, geuren en accessoires, waarmee het een unieke plaats inneemt in het huidige mondiale modelandschap. Tot op heden heeft Scotch & Soda wereldwijd 162 winkels, 71 franchises, 414 branded shop-in-shops en is beschikbaar via haar webwinkel en app. Het bedrijf verzendt naar meer dan 70 landen en via 4.000 klanten wereldwijd, worden de collecties verkocht via een volledig geïntegreerd omnichannel distributiemodel, bestaande uit retail, e-commerce, groothandel en franchisekanalen.

Meer binnen de rubriek Retailmanagement