Dit is een expertquote van Steven van Dalen, Senior Manager Strategy, Boer & Croon.
U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen, met vermelding van de naam van de expert en organisatie. Aanleiding: Misstanden in Myanmarese kledingfabrieken van H&M en Zara - NRC
Consumenten hechten steeds meer waarde aan duurzaamheid en transparantie. Dit geldt ook voor kleding. De textielindustrie heeft een grotere footprint dan velen beseffen. Er zal meer ingezet moeten worden op alle treden van de R-ladder. Het is niet de enige branche die hiermee te maken heeft. Men kan veel leren van andere sectoren. Neem bijvoorbeeld de bouw, een sector met een vergelijkbaar complexe productenketen, ondanks dat de uitdagingen en complexiteiten van beide sectoren verschillen. Ook in de bouw is sprake van grote druk om te verduurzamen. Er wordt daarom steeds meer gewerkt met digital product passports.
Recycling belangrijk doel
Zo´n digital product passport geeft precies aan welke materialen in een product zitten, welke grondstoffen daarvoor zijn gebruikt en waar deze van afkomstig zijn. Ook zaken als CO2- en stikstofuitstoot kun je hierin terugvinden. Met die informatie wordt het veel eenvoudiger om gebruikte producten een zo lang mogelijk leven te geven. En dat is precies waar de mode-industrie ook naartoe moet. Het uiteindelijke doel zou een QR-code op het label zijn waarmee het digital passport kan worden uitgelezen.
De modewereld komt in beweging
Het is echter geen sinecure om dit te introduceren, en al helemaal niet om dit branchebreed als standaard geïmplementeerd te krijgen. Gelukkig zien we initiatieven om dit van de grond te krijgen, waar ook een aantal grote modemerken bij betrokken zijn. Dit zal stapsgewijs gebeuren, synchroon aan alle inspanningen om de textielketen transparant te maken. Hoewel in het begin de productinformatie niet erg gedetailleerd zal zijn, en onder andere sociale en governance-aspecten zullen ontbreken, zijn deze initiatieven zeer toe te juichen.
Geen tijd te verliezen
Laten we hopen dat deze initiatieven steeds meer omarmd worden en dat kritische consumenten zich laten horen op het moment dat ze denken dat er iets aan schort. Je kunt zo´n digital product passport programmamatig aanpakken, waarna er pas na tien jaar een stevig concept staat. Of je kunt gewoon beginnen en met vallen en opstaan in veel kortere tijd iets moois bereiken waardoor de zo belangrijke recycling van textiel een impuls krijgt. Wij denken dat de laatste methode de voorkeur geniet. Met lef en enthousiasme: get it done. Gelukkig kunnen we gebruik maken van de best practices uit de bouwwereld. Hieruit blijkt dat het geen onbegonnen zaak is en dat we aan de vooravond van een duurzame textielrevolutie kunnen staan als we er met zijn allen de schouders onder zetten.
Dit is een origineel bericht van Boer & Croon
Ga naar alle berichten van deze organisatie.