Nieuw boek gaat op zoek naar lessen over organisatieverandering die ook straks waarde toevoegen
Jo Vincken: “Niet alle manieren van kijken naar de toekomst helpen ons”.
De toekomst is steeds ongewisser. De uitdagingen waarvoor organisaties staan – van digitalisering tot verduurzaming – vragen om méér dan organisatieverandering. Deze veranderingen worden niet voor niets ‘transities’ genoemd, een term die suggereert dat het verleden straks niet langer herkenbaar is in het heden. Welke inzichten die we in het verleden over verandermanagement hebben opgedaan, hebben dan nog waarde? Met die vraag in het achterhoofd schreef Jo Vincken Verandermanagement voor de toekomst. In zijn boek gaat de expert in verandermanagement op zoek naar toekomstbestendige lessen en handvatten in turbulente tijden.
De basis voor Vinckens boek werd gelegd tijdens zijn masterclasses verandermanagement, die hij de afgelopen acht jaar gaf als programmadirecteur executive education bij Nyenrode Business Universiteit. Daarin merkte hij dat de vragen van deelnemers langzaam veranderden. Vragen over persoonlijk leiderschap maakten plaats voor vragen over de wendbaarheid en ‘purpose’ van organisaties, zeker in het licht van de grote maatschappelijke uitdagingen van vandaag. Vrijwel elke organisatie is voor transitievraagstukken komen te staan. Hoe zorg je ervoor dat de mensen in je organisatie deze veranderingen bijbenen? En hoe geef je daar leiding aan?
“In mijn boek werk ik mijn belangrijkste lessons learned uit”, vertelt Vincken. “Maar de vraag blijft of datgene wat je leert uit het verleden nog toepasbaar is in de toekomst. Of hoe lang dat nog toepasbaar is. Stellen de nieuwe ontwikkelingen die zich gaan aandienen – en die we nu nog niet kennen – niet zodanige eisen dat onze kennis en ervaring uit het verleden bijna per definitie tekortschieten? Die overweging leidde bij mij tot de conclusie dat het de moeite waard is om na te denken over de vraag welke lessons learned over verandermanagement nuttig zijn en welke juist niet als de toekomst onzeker is.”
Daarbij wilde Vincken niet zozeer bijdragen aan meer theorievorming, maar op zoek gaan naar toekomstbestendige praktische handvatten voor organisaties, bestuurders, managers en mensen in het algemeen. Vincken: “Hoe ziet de komende tijd er uit? Welke manieren van kijken naar de toekomst helpen ons? Welke vaardigheden zijn daar behulpzaam bij en dragen bij aan waardecreatie? In mijn boek vind je de handvatten waarmee je de komende jaren veranderingen en transities van organisaties kunt vormgeven.”
Het boek gaat daarbij moeilijke vragen niet uit de weg. Sterker nog, Verandermanagement voor de toekomst begint ermee, want de vraagstukken waarvoor leiders en organisaties momenteel staan, zijn niet per se oplosbaar. Een voorbeeld: hoe vinden we een balans tussen economische groei en duurzaamheid? Vincken gaat daarvoor op zoek naar antwoorden die de complexiteit van deze vraagstukken recht doen. Vervolgens maakt hij ruimte voor de maatschappelijke opgaven die gepaard gaan met deze grote veranderingen, maar ook voor ons persoonlijk verandervermogen en de manier waarop wij als individuen kunnen samenwerken aan verandering.
Al deze niveaus komen samen in een slothoofdstuk met de titel #Hoedan. Daarin presenteert Vincken tien generatieve vaardigheden die een handvat bieden voor het verandermanagement van de toekomst, voor zowel organisaties als voor iedereen die leiding geeft aan verandering. Vincken: “Elk van deze tien vaardigheden bestaat uit een compacte set van invalshoeken en ideeën om een verandering in de praktijk tot leven te brengen. Ze helpen om beweging te veroorzaken, ook al lijkt een en ander behoorlijk vastgelopen of is er al juist verandering op gang gekomen. De tien generatieve vaardigheden zijn bovendien instrumenten om waarde te creëren in turbulente tijden.”
Over de auteur
Nieuwsgierigheid, creativiteit en overzicht krijgen zijn voor Jo Vincken (1955) belangrijke drijfveren. Ook al was hij aangenomen op het conservatorium in Aken (klarinet en piano), hij koos toch voor een studie politicologie in Nijmegen. Een deel van zijn carrière werkte Vincken in het publieke domein, een ander deel in het bedrijfsleven. Hij vervulde daarbij afwisselend rollen als adviseur, opleider en directeur. Die praktijkervaringen bij elkaar leverden de basis voor dit boek over verandermanagement.
Algemene informatie
Over VMN Media
VMN Media is de B2B-uitgever van Nederland. Wij voorzien dagelijks honderdduizenden professionals van gespecialiseerde content. Met onze merken zijn we actief in meer dan 16 branches waaronder PW. Meer informatie vindt u op www.vmnmedia.nl en www.pwnet.nl.
Dit is een origineel bericht van B + B Vakmedianet Groep B.V. / VMN Media
Ga naar alle berichten van deze organisatie.