Hoger opgeleide jongeren met een beperking vinden nog altijd moeilijk een baan

19 MEI 2023 10:32 | ECIO, Expertisecentrum inclusief onderwijs

PERSUITNODIGING

Bijeenkomst 25 mei 2023 | Bespreken knelpunten en oplossingen met politici en ervaringsdeskundigen

Veel hoger opgeleide jongeren met een beperking staan op de arbeidsmarkt nog vaak aan de zijlijn. Dit is een groot verlies van arbeidspotentie. Welke knelpunten ervaren zij bij het zoeken van een stage of baan? Het Expertisecentrum inclusief onderwijs (ECIO), Berenschot, De Nederlandsche Bank, Hogeschool Utrecht, Universiteit Utrecht en Solgu werken samen aan een inclusieve verbinding tussen hoger onderwijs en kennisintensieve werkgevers. Tijdens de bijeenkomst op 25 mei a.s. gaan we met de jongeren, bestuurders en politici hierover in gesprek. Met als doel dat de knelpunten op landelijk niveau worden gehoord zodat we nu echt een brug kunnen slaan tussen onderwijs, arbeidsmarkt en overheid. 

Panelgesprek met stakeholders vanuit onderwijs, overheid en arbeidsmarkt

Met een panelgesprek gaan we over deze knelpunten in gesprek met Tweede Kamerlid Lisa Westerveld, Guusje ter Horst (bestuurlijk aanjager VN verdrag handicap), Aad van der Gaag (commissaris en boegbeeld van het project ‘Op naar de 100.000 banen’: een initiatief van VNO-NCW) en Jeroen Gelevert (Managing Director Zorg en Maatschappelijke Ontwikkeling Berenschot).

Ook ervaringsdeskundige jongeren en medewerkers van hogescholen en werkgevers, die zich inspannen voor een betere overgang van onderwijs naar werk, delen hun ervaringen en visie.

‘Niet beperkt genoeg’

Jongeren met een beperking die hebben gestudeerd aan de hogeschool of universiteit vallen vaak buiten bestaande regelingen, zoals het doelgroepenregister en/of de SROI-doelgroep. Deze jongeren worden niet gezien, verdwijnen uit systemen en wonen veelal nog thuis. Gesteld wordt dat zij het minimumloon kunnen verdienen omdat ze hoog zijn opgeleid. Hierdoor blijft hoogwaardig arbeidspotentieel onbenut.

‘Van de sprong een brug maken’

Nergens in Europa is het verschil in de kans op arbeidsparticipatie met en zonder beperking zo groot als in Nederland en in Hongarije. Hoe kan dit? Strikt genomen houdt de verantwoordelijkheid vanuit het onderwijs op na het behalen van het diploma. De verantwoordelijkheid van gemeenten start pas wanneer een uitkering wordt aangevraagd. Is er misschien sprake van een ‘systeem-weeffout’ waardoor deze studenten tussen wal en schip vallen? Een gezamenlijke aanpak is nodig.

Goede praktijkvoorbeelden

Het organiseren van een goede overgang naar de arbeidsmarkt voor jongeren met een beperking is wel degelijk mogelijk. Tijdens de bijeenkomst worden de deelnemers geïnspireerd met goede praktijkvoorbeelden van hogescholen en werkgevers.

Praktische informatie

Neem voor meer informatie contact op met: - Ingrid Beukman, HR adviseur Inclusie & Diversiteit en SROI, Berenschot  (i.beukman@berenschot.nl) - Martin van de Beek Kwartiermaker inclusie & participatie Divisie Bedrijfsvoering Afdeling FMA, De Nederlandsche Bank  (m.van.de.beek@dnb.nl) - Linda Schlundt Bodien, managing consultant Expertisecentrum inclusief onderwijs (lschlundtbodien@cinop.nl), 0651522144

Meer binnen de rubriek Onderwijs