Filippa K selecteert Nedap om omnichannel fulfillment mogelijk te maken

05 JAN 2021 09:26 | Nedap

Volledig inzicht in voorraden in de supply chain leidt tot hogere productbeschikbaarheid 

Nedap heeft vandaag aangekondigd dat het toonaangevende Zweedse modemerk Filippa K Nedap’s voorraadbeheerplatform !D Cloud heeft uitgerold. Met de implementatie van RFID-technologie verbetert Filippa K de voorraadnauwkeurigheid en verhoogt het de productbeschikbaarheid in de hele retail supply chain en winkels voor flexibele omnichannel fulfillment.

Maximale klanttevredenheid met minimale voorraad

Filippa K staat bekend als een merk dat de mode benadert met het oog op een lange levensduur en aandacht voor het milieu. Overvolle winkels en distributiecentra en hoge veiligheidsvoorraden om met vertrouwen te kunnen voldoen aan e-commerce orders passen niet bij deze waarden. Emelie Berggren, Fulfillment Director bij Filippa K zegt: "Onze uitdaging is om de volledige merkervaring te bieden via alle verkoopkanalen. Productbeschikbaarheid is de sleutel om dit te bereiken. Een belangrijke doelstelling was om een lean fulfillment-proces te hebben, met alleen de producten die strikt noodzakelijk zijn. Op deze manier minimaliseren we verspilling en dit is ook wat onze community van ons verwacht. RFID-technologie helpt ons om altijd de juiste producten online en in onze winkels beschikbaar te hebben". 

Best-of-breed technologie voor digitale transformatie

Filippa K koos voor een best-of-breed oplossing die past bij hun doelstellingen en toepassingen. Nedap's API-gebaseerde software-as-a-service platform was voor Filippa K gemakkelijk te integreren binnen hun ERP-systeem. Hiermee werd de basis gelegd om eenvoudig de meest actuele productbeschikbaarheidsinformatie door te geven aan het e-commerce platform van Episerver en het Sitoo POS en Unified Commerce Platform. Zo kan Filippa K zich sterker richten op de klant en de fysieke en online winkelbeleving uniform maken.

Verkennen van additionele use cases met RFID

Het project, dat in een maand volledig is uitgerold, is klein begonnen met als doel in-store productbeschikbaarheid te optimaliseren. Kort daarna besloot Filippa K diensten te implementeren waarmee klanten in elke gewenste winkel kunnen retourneren. Door centraal inzicht in voorraad, kan Filippa K zien waar het product de grootste kans heeft om verkocht te worden. Door artikelen naar een andere winkel te sturen of te retourneren naar distributiecentra, wordt een potentieel verlies omgezet in een succesvolle transactie. "Onze volgende stap is het direct afhandelen van e-commerce orders vanuit de winkel. Daarnaast kijken we naar het gebruik van onze source tagged items voor het voorkomen van diefstal. Hierdoor wordt de efficiëntie en de beschikbaarheid van artikelen verder geoptimaliseerd", aldus Berggren.

Elles te Boome-Harbers, Global Sales & Business Developer bij Nedap zegt: "We zijn blij dat Filippa K nu deel uitmaakt van onze RFID-gebruikerscommunity. Het is fantastisch om te zien hoe snel ze onze oplossing hebben geïmplementeerd. We kijken ernaar uit om de huidige use cases uit te breiden en het succes van dit bijzondere merk te vergroten, samen met Securitas, onze verkooppartner in dit project.

Over Nedap N.V. High-tech onderneming Nedap N.V. creëert hoogwaardige, innovatieve hard- en softwareproducten waarmee mensen productiever en succesvoller kunnen zijn in hun werk. Nedap N.V. is met ruim 750 medewerkers wereldwijd actief. De onderneming is opgericht in 1929 en sinds 1947 beursgenoteerd aan Euronext Amsterdam. Het hoofdkantoor is gevestigd in Groenlo, Nederland. Over Nedap Retail Nedap is marktleider in RFID-gebaseerde retailoplossingen. Nedap helpt retailers verliezen permanent te voorkomen, voorraadniveaus te optimaliseren en multi-store retailmanagement te vereenvoudigen door gebruik te maken van RFID. Het RFID-softwareplatform van Nedap geeft retailers real-time inzicht in hun voorraadniveaus en de exacte locatie van elk item. Met deze real-time inzichten kunnen retailers flexibeler handelen, klanten een betere winkelervaring bieden en de verkoop verhogen. Over Filippa K Filippa Knutsson richtte het merk in 1993 op met het idee om aankleden stressvrij te maken. Zij zag dat er behoefte was aan simpele, praktische kleding voor het echte alledaagse leven – ontworpen met evenveel aandacht voor stijl en comfort. Het begon allemaal aan haar keukentafel en is duurzaam uitgegroeid tot Filippa K zoals wij het vandaag de dag kennen: internationaal van geest, Scandinavisch tot diep in het hart. Filippa K’s kledingstukken zijn gebaseerd op het minimalisme en gemak van de jaren 90, maar dan opnieuw vormgegeven voor een moderne leefstijl. Onnodige details blijven achterwege voor een kalme uitstraling waar je niet snel op uitgekeken raakt, langdurige stijl waar je dag na dag op terug kunt vallen. Door mode te benaderen vanuit het perspectief van de levensduur van onze kleding, helpt Filippa K haar achterban om op een duurzame manier om te gaan met hun garderobes, met aandacht voor ons milieu en onze toekomst. Meer informatie: https://www.filippa-k.com/

Meer binnen deze rubriek