'Maximumsnelheid fietspad geen oplossing: handhaving nodig en betere fietsinfrastructuur'

• Haskoning

Een maximumsnelheid op het fietspad gaat, net als het appverbod op de fiets, niet wezenlijk bijdragen aan het verminderen van het aantal ongevallen. Effectieve maatregelen zitten in de handhaving en de infrastructuur.

Het is beter de daadwerkelijke risico's terug te dringen, zoals het aanpakken en verwijderen van opgevoerde fatbikes en andere e-bikes.

Infrastructuur moet slimmer worden aangelegd zodat fietsers minder vaak slachtoffer worden van aanrijdingen door automobilisten. Daarbij kun je denken aan gescheiden fietsroutes die niet langs drukke wegen lopen. Ook het weghalen van paaltjes en het schuin maken van stoepranden kunnen hieraan bijdragen.

Het verkleinen van snelheidsverschillen op het fietspad en het zoeken naar manieren om ouderen langer veilig te laten fietsen, zou de situatie ook veiliger maken. Dit gaat hand in hand: door illegale excessen van het fietspad te halen, verklein je snelheidsverschillen.

E-bikes zorgen ervoor dat ouderen meer en langer in beweging zijn, maar ze vallen ook vaker. We willen hun een veilige omgeving bieden die hen stimuleert tot op hoge leeftijd actief te blijven. We pakken liever de onveilige omgeving aan dan ons te richten op mitigerende maatregelen. Ik zie liever dat ouderen minder vaak vallen en langer actief zijn in een veilige Nederlandse fietsinfrastructuur.