Nedap (AMS:NEDAP), wereldwijd marktleider in RFID-oplossingen, kondigt vandaag aan dat de Spaanse retailgigant Tendam heeft gekozen voor het iD Cloud Platform als onderdeel van zijn digitaliseringsstrategie en zijn streven om duurzamer te worden. Het platform zal worden ingezet in 1.222 winkels in Europa, Rusland en Mexico.
Tendam, bekend van merken als o.a. Women'secret, Springfield en Cortefiel, heeft een sterke omnichannel focus en wil een innovatieve fashion retailer worden, waarbij het milieu niet uit het oog wordt verloren. RFID technologie is de sleutel tot een volledig transparante toeleveringsketen, waardoor artikelen volledig traceerbaar zijn van productie tot consument. Kennis van de exacte locatie en status van een artikel maakt 'lean operations' mogelijk, wat onder meer resulteert in lagere veiligheidsdrempels, waardoor Tendam meer kan verkopen met minder voorraad en gebruik kan maken van efficiëntere fulfillmentmethoden zoals Ship-from-Store of Click & Collect.
"Door RFID-technologie te gebruiken, zetten we een belangrijke stap in onze digitaliseringsstrategie. Doordat we in real-time precies weten welke artikelen op voorraad zijn en waar deze zich bevinden, kunnen we altijd de meest efficiënte fulfillment-methode kiezen. Als een klant bijvoorbeeld maar een paar minuten bij de winkel vandaan woont, vinden wij het zonde om een pakket vanuit een distributiecentrum te laten versturen. Voor ons is het logischer om dit te laten verzenden vanuit de dichtstbijzijnde winkel of op te laten halen op een moment dat het de klant uitkomt, omdat dit efficiënter en duurzamer is", aldus Manel Jimenez, Chief Operating Officer bij Tendam.
Naast efficiënte fulfillmentprocessen en nauwkeurige voorraden benut Tendam de beschikbaarheid van producten om de klantervaring te verbeteren. Jimenez: "RFID technologie brengt ons dichter bij de implementatie van omnichannel-diensten die onze klantervaring verder verbeteren, zoals slimme paskamers en seamless checkouts met behulp van beveiligde in-app en mobiele betaaloplossingen op de eigen smartphone van de consument om een echte omnichannel-winkelervaring te bieden."
Na de invoering van RFID technologie in alle 1.222 winkels zal het project worden uitgebreid in de rest van de toeleveringsketen. Door de invoering van RFID-lezers in distributiecentra en magazijnen kunnen gegevensverzameling en verificatiestappen worden geautomatiseerd en geoptimaliseerd en kan een naadloze integratie met de goederenstroom tot stand worden gebracht. Dit maakt bijvoorbeeld een effectievere afhandeling van retourzendingen en een efficiënte afhandeling van e-commerceorders mogelijk, waarbij menselijke fouten en de tijd die aan de voorbereiding van een bestelling wordt besteed, worden beperkt.
Sergio Gutiérrez, Business Development Manager bij Nedap, zegt over de samenwerking: "Tendam is een retailer met ambitieuze doelstellingen en een duidelijke visie op de voordelen van RFID voor de organisatie. Hierdoor kunnen wij snel schakelen zodat de voordelen snel worden gerealiseerd door zowel Tendam en zichtbaar zijn voor hun klanten. We zijn er trots op dat we deze grote retailer kunnen toevoegen aan onze steeds groter wordende iD Cloud platform community en we kijken ernaar uit om dit traject met hen voort te zetten."
Meer informatie over het Nedap iD Cloud platform.
Dit is een origineel bericht van Nedap N.V.
Ga naar alle berichten van deze organisatie.