Spaanse retailgigant Tendam kiest Nedap iD Cloud voor duurzame omnichannel fulfillment

11 NOV 2021 09:00 | Nedap N.V.

Cortefiel brand store. Cortefiel is een merk van Tendam

Nedap (AMS:NEDAP), wereldwijd marktleider in RFID-oplossingen, kondigt vandaag aan dat de Spaanse retailgigant Tendam heeft gekozen voor het iD Cloud Platform als onderdeel van zijn digitaliseringsstrategie en zijn streven om duurzamer te worden. Het platform zal worden ingezet in 1.222 winkels in Europa, Rusland en Mexico.

Tendam, bekend van merken als o.a. Women'secret, Springfield en Cortefiel, heeft een sterke omnichannel focus en wil een innovatieve fashion retailer worden, waarbij het milieu niet uit het oog wordt verloren. RFID technologie is de sleutel tot een volledig transparante toeleveringsketen, waardoor artikelen volledig traceerbaar zijn van productie tot consument. Kennis van de exacte locatie en status van een artikel maakt 'lean operations' mogelijk, wat onder meer resulteert in lagere veiligheidsdrempels, waardoor Tendam meer kan verkopen met minder voorraad en gebruik kan maken van efficiëntere fulfillmentmethoden zoals Ship-from-Store of Click & Collect.

"Door RFID-technologie te gebruiken, zetten we een belangrijke stap in onze digitaliseringsstrategie. Doordat we in real-time precies weten welke artikelen op voorraad zijn en waar deze zich bevinden, kunnen we altijd de meest efficiënte fulfillment-methode kiezen. Als een klant bijvoorbeeld maar een paar minuten bij de winkel vandaan woont, vinden wij het zonde om een pakket vanuit een distributiecentrum te laten versturen. Voor ons is het logischer om dit te laten verzenden vanuit de dichtstbijzijnde winkel of op te laten halen op een moment dat het de klant uitkomt, omdat dit efficiënter en duurzamer is", aldus Manel Jimenez, Chief Operating Officer bij Tendam.

Naast efficiënte fulfillmentprocessen en nauwkeurige voorraden benut Tendam de beschikbaarheid van producten om de klantervaring te verbeteren. Jimenez: "RFID technologie brengt ons dichter bij de implementatie van omnichannel-diensten die onze klantervaring verder verbeteren, zoals slimme paskamers en seamless checkouts met behulp van beveiligde in-app en mobiele betaaloplossingen op de eigen smartphone van de consument om een echte omnichannel-winkelervaring te bieden."

Na de invoering van RFID technologie in alle 1.222 winkels zal het project worden uitgebreid in de rest van de toeleveringsketen. Door de invoering van RFID-lezers in distributiecentra en magazijnen kunnen gegevensverzameling en verificatiestappen worden geautomatiseerd en geoptimaliseerd en kan een naadloze integratie met de goederenstroom tot stand worden gebracht. Dit maakt bijvoorbeeld een effectievere afhandeling van retourzendingen en een efficiënte afhandeling van e-commerceorders mogelijk, waarbij menselijke fouten en de tijd die aan de voorbereiding van een bestelling wordt besteed, worden beperkt.

Sergio Gutiérrez, Business Development Manager bij Nedap, zegt over de samenwerking: "Tendam is een retailer met ambitieuze doelstellingen en een duidelijke visie op de voordelen van RFID voor de organisatie. Hierdoor kunnen wij snel schakelen zodat de voordelen snel worden gerealiseerd door zowel Tendam en zichtbaar zijn voor hun klanten. We zijn er trots op dat we deze grote retailer kunnen toevoegen aan onze steeds groter wordende iD Cloud platform community en we kijken ernaar uit om dit traject met hen voort te zetten."

Meer informatie over het Nedap iD Cloud platform.

Over Nedap N.V. Nedap richt zich op het ontwikkelen en leveren van Technology for Life: technologische oplossingen waarmee mensen prettiger en succesvoller kunnen werken. Nedap N.V. is met ruim 800 medewerkers wereldwijd actief. De onderneming is opgericht in 1929 en sinds 1947 beursgenoteerd aan Euronext Amsterdam. Het hoofdkantoor is gevestigd in Groenlo, Nederland. www.nedap.com Over Nedap Retail Nedap is wereldwijd marktleider in op RFID gebaseerde retailoplossingen met meer dan 10.000 winkels aangesloten op haar iD Cloud platform. Nedap helpt retailers om een perfect inzicht te krijgen in hun voorraden, zonder verspilling en zonder verliezen. iD Cloud vereenvoudigt het multi-store retail en supply chain management met behulp van RFID en geeft retailers real-time inzicht op artikelniveau in hun voorraadniveaus en de exacte locatie van elk artikel. Met behulp van deze real-time inzichten zijn retailers wendbaarder, kunnen ze klanten een betere omnichannel winkelervaring bieden en verhogen ze hun omzet. www.nedap-retail.com Over Tendam Tendam is een van Europa's toonaangevende modenamen die actief is in het premium mass market brand segment. Het definieert zichzelf als een open, omnichannel eco-systeem dat in staat is om het verkeer van meer dan 400 miljoen digitale en brick-and-mortar consumenten samen te optimaliseren. Het bedrijf heeft momenteel acht merken: Women'secret, Springfield, Cortefiel, Pedro del Hierro, Hoss Intropia, Slowlove, High Spirits en Fifty. Het brengt ook merken van derden op de markt via zijn nieuwe multi-brand omni-channel platform. Tendam is aanwezig in meer dan 70 landen en heeft meer dan 1800 verkooppunten via rechtstreeks beheerde winkels, e-commerce en franchises. www.tendam.es

Meer binnen de rubriek Winkels en consumentenmarkt