'Wetgeving voor leiders die mailen buiten werktijd, leidt tot betutteling'

27 AUG 2024 08:07 | De Talentenleider
Dit is een expertquote via ANP Expert Support

Charlotte Van Asseldonk

Aanleiding:
Australiërs hoeven voortaan niet meer buiten werktijd bereikbaar te zijn | Economie | NU.nl

Leidinggevenden in Australië die buiten de reguliere werktijd contact opnemen met hun medewerkers, riskeren een boete van ruim 56.000 euro. Daarvoor geldt sinds deze week een wet, die per direct ingaat voor de meeste bedrijven in Australië. Hoewel zo'n wet gunstig lijkt voor werknemers, is de kans groot dat het tot betutteling leidt. Elke eigen verantwoordelijkheid over het stellen van grenzen en pakken van eigen regie door de medewerker wordt weg gemanaged.

In het huidige tijdsbeeld zijn medewerkers juist steeds flexibeler in het bepalen van hun eigen werkplek en werktijden. Werknemers willen er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om in de avond te werken, zodat ze in de ochtend kunnen sporten. Zowel de leiders als de medewerkers hebben hierin dus een verantwoordelijkheid.

Leiders dienen zich er wel van bewust te zijn dat medewerkers druk ervaren om te reageren op telefoontjes en mails wanneer ze deze in de avond en in het weekend krijgen. Leiders moeten daarmee rekening houden en hun gedrag op aanpassen. Bijvoorbeeld door de mail in de avond voor te bereiden, maar deze pas de volgende ochtend te versturen.

Anderzijds mag je van professionele medewerkers verwachten dat ze leren om grenzen aan te geven. Dat ze zelf bepalen om de laptop dicht te laten en niet te reageren. Leiders moeten stimuleren dat medewerkers zelf zulke afwegingen maken.

Een beetje wrijving op dat vlak is niet verkeerd. Zolang er maar niet de onuitgesproken verwachting leeft dat medewerkers altijd, op elk moment van de dag, reageren. Leer ze liever om daar zelf de regie in te nemen. Het is belangrijk om het hier in organisaties met elkaar over te hebben, afspraken over te maken en verwachtingen over en weer met elkaar te bespreken. Duidelijkheid op dit vlak is key en werkt beter dan eenzijdige strakke huishoudelijke reglementen of wetten.

Charlotte van Asseldonk is als leiderschapsexpert gespecialiseerd in invloedrijk leiderschap.

Meer binnen de rubriek Arbeidsmarkt en ondernemen