'Motorrijtuigenbelasting remt elektrificatie van het wagenpark'

28 MRT 2024 07:00 | ING

Om de vaart in de verduurzaming van het Nederlandse wagenpark te houden is het belangrijk dat elektrisch rijden financieel aantrekkelijk blijft. Zeker om autorijders die geen voordeel hebben van de mogelijkheid van thuisladen ook de stap te laten zetten naar een elektrische auto.

Vanaf 2025 moeten eigenaren van elektrische auto’s motorrijtuigenbelasting betalen. Elektrische autobezitters zijn daardoor straks duur(der) uit vanwege het zwaardere gewicht van een elektrische auto. Voor de motorrijtuigenbelasting wordt naast de brandstof namelijk naar gewicht gekeken. De hogere motorrijtuigenbelasting zorgt ervoor dat particulieren terughoudend zijn met de overstap naar een elektrische auto.

Als aanpassing van de motorrijtuigenbelasting uitblijft zal dat een negatief effect hebben op de elektrificatie van het Nederlandse wagenpark. Terwijl dit juist hard nodig is om de duurzaamheidsdoelstellingen van de overheid te bereiken

Lease is drijvende kracht achter elektrificatie

De meerderheid van de verkochte elektrische auto’s (57 procent) in 2023 viel in een leasecontract. Vergroeningsdruk bij bedrijven zorgt ervoor dat elektrificatie bij de zakelijke lease doorzet.

Bedrijven kunnen met elektrische auto’s op een eenvoudige en relatief goedkope manier de uitstoot van hun zakelijke verkeer verminderen. Bijkomend voordeel is dat zo ook de CO2-uitstoot van het woon-werkverkeer omlaaggaat. Vanaf 1 juli 2024 zijn bedrijven met meer dan 100 werknemers verplicht te rapporteren over het woon-werkverkeer van medewerkers.

Voor particulieren ligt het anders

Ondanks de recente prijsdalingen zijn elektrische auto’s nog steeds duurder dan brandstof aangedreven auto’s. De aanschafsubsidie van 2.950,00 euro neemt dat prijsverschil niet weg. Daarnaast kan de prijs per en afstand tot een laadpaal enorm verschillen.

In recent onderzoek van de RVO gaf 54 procent van de elektrisch rijdende particulieren aan over te stappen als de huidige motorrijtuigenbelasting regelgeving gehandhaafd blijft.

Elektrische auto’s zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Toch blijven positieve financiële prikkels nog nodig om verdere groei van elektrisch rijden te stimuleren.

Erik Slaaf is sector specialist Transport, Logistics & Mobility bij ING Sector Banking

Meer binnen de rubriek Auto’s en motoren