Met ingang van 1 april is Eurocross Assistance gedurende een jaar het eerste aanspreekpunt bij rampen of ongevallen in het buitenland waarbij acht of meer Nederlanders getroffen zijn. De alarmcentrale neemt het stokje over van Allianz Global Assistance als coördinerend alarmcentrale. Ieder jaar krijgt één van de vier grootste Nederlandse alarmcentrales de coördinerende rol. Eén alarmcentrale verkrijgt tenslotte sneller inzicht in de situatie en kan efficiënter de benodigde hulp verlenen.
Rol alarmcentrale bij calamiteit
In het geval van een calamiteit brengt Eurocross in kaart wat de omvang van de situatie is en wie erbij betrokken zijn. Ook legt de organisatie contact met lokale instanties zoals ziekenhuizen en de Nederlandse ambassade en zet waar nodig extra hulpverleners in. Daarnaast staat de alarmcentrale getroffenen en familieleden telefonisch te woord en afhankelijk van de situatie zendt de centrale een hulpverleningsteam uit naar de plek van de calamiteit. Voorbeelden van een calamiteit zijn een aanval van wilde bijen in Tanzania, een aardbeving in Nepal en een busongeval in Cuba.
Ontstaan samenwerking alarmcentrales
De samenwerking tussen de Nederlandse alarmcentrales Allianz Global Assistance, ANWB Alarmcentrale, SOS International en Eurocross Assistance ontstond in 1992 na de vliegramp in Faro. Bij de ramp was niet duidelijk wie welke hulpverlening kon bieden, omdat iedere alarmcentrale op zichzelf in actie trad. De alarmcentrales stelden gezamenlijk het Protocol Coördinatie Calamiteiten Nederlandse Alarmcentrales (PCCNA) op dat de centrale coördinatie mogelijk maakt.
Dit is een origineel bericht van Eurocross Assistance
Ga naar alle berichten van deze organisatie.