Na een kleine opleving is de groei van de Net Promoter Score (NPS) gestagneerd. Deze is +17, net als afgelopen jaar. Het is organisaties dus niet gelukt om de stijgende trend voort te zetten. De NPS is als graadmeter belangrijk om klantloyaliteit in beeld te brengen. Wel zijn er verschuivingen binnen branches, waarbij sommigen beter en anderen slechter scoren dan in afgelopen jaar. Zo blijkt uit het recente NPS benchmarkrapport ‘Customer Experience in Nederland 2025’, dat is gebaseerd op meer dan 200 klantonderzoeken die onderzoeks- en adviesbureau Integron in negen branches uitvoerde, waaronder industrie, bouw en installatie, transport en logistiek, ICT, en groothandel.
Binnen de Nederlandse B2B-markt wordt de rol van klantbeleving steeds belangrijker. “Klanten verwachten niet alleen hoogwaardige producten en diensten, maar ook tijdige en consistente communicatie tijdens de hele klantreis. Ze willen value for money, ofwel: waar voor hun geld. Zeker met alle prijs- en kostenstijgingen van vandaag de dag”, zegt Benjamin de Mooij, consultant Customer Experience bij Integron. “We zien dat organisaties die hierin excelleren succes hebben dankzij een hogere klanttevredenheid, klantloyaliteit en de mate waarin anderen hen aanbevelen. Door de NPS te laten stijgen, verkrijgen organisaties concurrentievoordeel en besparen ze op marketingkosten. Niets werkt zo goed als klanten die je aanbevelen. Daar kan vaak geen dure campagne tegenop.”
Opkomst AI niet te stuiten; aandacht voor menselijke interactie blijft belangrijk
Een ontwikkeling binnen de customer experience die steeds zichtbaarder en prominenter wordt, is de opkomst van kunstmatige intelligentie (AI). AI dwingt organisaties op opnieuw na te denken hoe ze klanten ondersteunen en tevreden stellen. De Mooij: “Het biedt ongekende mogelijkheden om de efficiëntie van CX-processen te verbeteren, zoals via chatbots of virtuele assistenten die 24/7 beschikbaar zijn. Belangrijk daarbij is dat het menselijke element niet wordt vergeten. Menselijke interactie (human 2 human: H2H) is altijd de kern van klantrelaties geweest. Het gaat dus om de juiste combinatie tussen AI en H2H. Wie dat in de vingers heeft, voldoet niet alleen aan veranderende klantverwachtingen, maar versterkt ook zijn positie op de markt. Door het beste van beide werelden te benutten, creëren organisaties een customer experience die zowel efficiënt als persoonlijk is.”
Industrie en groothandel aan kop; bouw en installatie in de min
Zoals gezegd, laat het benchmarkrapport verschuivingen zien bij de verschillende branches. Net als voorgaande jaren lopen de branches industrie en groothandel voorop. Met respectievelijk een NPS van +32 en +30, waarbij de groothandels dus iets stijgen ten opzichte van afgelopen jaar. Vooral accountmanagement en customer service doen het binnen deze branches goed. Verder maakt de transportsector een mooie sprong van +16 naar +20. Daar zijn vooral stappen gemaakt in de dienstverlening zelf, maar ook klachtafhandeling krijgt veel aandacht. Binnen de facilitaire dienstverlening hebben ze te kampen met de veranderde ‘hybride’ tijden. Daardoor daalt de NPS van +17 naar +10, en zit daarmee ver onder het landelijke gemiddelde. Klanten kijken hier vooral kritischer naar de dienstverlening zelf. De branches zakelijke dienstverlening (+1) en bouw en installatie (-7) scoren het laagst, waarbij klachtafhandeling nog steeds een achilleshiel is. Lange wachttijden en onvoldoende oplossingen zorgen voor frustratie bij klanten. Daarnaast schiet de informatieverstrekking tekort. Klanten moeten vaak zelf op zoek naar antwoorden in plaats van proactieve updates te ontvangen.
Over NPS
De NPS (Net Promoter Score) wordt gemeten met een 11-puntsschaal van 0 tot en met 10. Wie een 9 of 10 geeft op de vraag of je een organisatie zou aanbevelen, is een promoter. Bij een 7 of 8 ben je een passive en bij een 0 tot en met 6 een detractor. De NPS is het percentage promoters min het percentage detractors.
Over het benchmarkrapport
Integron heeft het NPS-benchmarkrapport ‘Customer experience in Nederland 2025’ gebaseerd op ruim 200 klantonderzoeken die in 2024 zijn uitgevoerd in negen B2B-sectoren. Het gaat daarbij om de volgende branches: bouw en installatie, groothandel, ICT, industrie, transport en logistiek, afvaldienstverlening en financiële, facilitaire en professionele dienstverlening.
Over Integron
Happy People, daar doen we het voor. Wij maken impact door inzicht. Met passie, enthousiasme en plezier streven we samen de strategische doelen na van onze opdrachtgevers. Met een aanpak voor langere termijn, bieden we Employee Experience (EX) en Customer Experience (CX) feedback programma's die bijdragen aan het realiseren van gelukkige medewerkers, enthousiaste klanten en een beter bedrijfsresultaat.
Dit is een origineel bericht van Integron
Ga naar alle berichten van deze organisatie.