Thuiswinkel.org en BigMile gaan samenwerken

14 DEC 2021 09:23 | BigMile

Retailsector kan nu volledig transparant zijn over CO2-emissies in thuisbezorging

Thuiswinkel.org en softwareleverancier BigMile slaan de handen ineen voor de CO2-berekeningen van bezorging van pakketten aan consumenten. “Dankzij de samenwerking kan nu op een eenvoudige manier worden gewerkt met recentere en accuratere data. Zo kan de gehele retailsector zijn uitstoot op dezelfde manier rapporteren, reduceren en compenseren”, zegt Marlene ten Ham, directeur van Thuiswinkel.org.

Sinds 2019 kunnen online retailers al gebruik maken van de rekentool Bewust Bezorgd om consumenten inzicht te geven in de emissies die gepaard gaan met het afleveren van hun bestellingen. Daarnaast kunnen webwinkels, door het gebruik van Bewust Bezorgd, de consument in staat stellen te kiezen voor de meest duurzame bezorgoptie. Thuiswinkel.org ontwikkelde dit rekenmodel in samenwerking met webwinkels, vervoerders, Topsector Logistiek en TNO.

Actuele data

Bewust Bezorgd geeft informatie over de CO₂-uitstoot van het versturen van pakketten in de last-mile: vanaf het warehouse van de webwinkel tot aan het thuisadres van de klant of het gekozen afhaalpunt. Tot voor kort moesten de onderliggende emissiedata van vervoerders steeds manueel geüpdatet worden om een actueel en correct beeld te hebben van de CO₂-impact. Dankzij de koppeling van Bewust Bezorgd met BigMile is dit proces nu geautomatiseerd.

“Het geven van inzicht op basis van actuele data van vervoerders, is waar Bewust Bezorgd en BigMile elkaar perfect aanvullen”, licht Jack Pool, directeur van BigMile, toe. “Wij kunnen de werkelijke uitstoot van retailers en transporteurs berekenen conform diverse goedgekeurde methoden en Bewust Bezorgd voeden met deze informatie in het juiste formaat, zodat retailers op uniforme en onafhankelijke manier rapporteren.” Ten Ham vult aan: “Dit betekent dat de consument altijd in staat gesteld kan worden om de meest duurzame afleveroptie te kiezen, ongeacht de vervoerder waar de retailer mee werkt.”

Aflevermethode

Omdat de uitstoot per aflevermethode (volgende dag levering, avondlevering of levering bij een afhaalpunt) kan verschillen, biedt Bewust Bezorgd dankzij deze samenwerking retailers de mogelijkheid om de benodigde CO2-uitstoot per aflevermethode te berekenen. Op dit moment voeren BigMile en Thuiswinkel.org enkele pilots uit met omnichannel retailers, om ook levering vanuit winkels mee te kunnen nemen in het model.

Het uiteindelijke doel van Bewust Bezorgd is om transparant te zijn over de uitstoot, op een eerlijke en uniforme manier te meten én de consument in staat te stellen om te kiezen voor duurzame(re) bezorging. “Dankzij deze mooie samenwerking met BigMile is een cruciale stap gezet in de verduurzaming van de e-commercelogistiek”, aldus Marlene ten Ham.

Woordvoerder Marlene ten Ham | Directeur Thuiswinkel.org | Telnr: 06 42 11 43 05 | E-mail: marlenetenham@thuiswinkel.org Thuiswinkel.org | Horaplantsoen 20 | 6717 LT EDE | Telnr: 0318 64 85 75 | www.thuiswinkel.org Over Thuiswinkel.org Thuiswinkel.org is hét inspirerende digital commerce-netwerk dat (web)winkels die producten en/of diensten verkopen, ondernemers en hun medewerkers helpt succesvoller te zijn. Zo bieden we de certificering voor de erkende keurmerken Thuiswinkel Waarborg, Thuiswinkel Zakelijk, Thuiswinkel Platform en het internationale Shopping Secure aan. Als belangenvereniging doen wij echter veel meer dan alleen het uitgeven van een keurmerk. Wij komen bijvoorbeeld op voor de belangen van webwinkeliers op nationaal en internationaal niveau. Daarnaast helpen we onze leden verder met gratis juridisch advies, (markt)onderzoeken, ons netwerk en door kennisuitwisseling via het door Thuiswinkel.org opgerichte ShoppingTomorrow. Ook helpen wij via het aanbieden van handige tools voor de bedrijfsvoering en van de succesvolle Thuiswinkel Waarborg Reviews. Via Thuiswinkel e-Academy en (gratis) e-learnings helpen we de medewerkers van onze leden om betere vakmensen te worden. Thuiswinkel.org heeft ongeveer 2.000 leden die online producten en diensten aan consumenten verkopen. Onze leden realiseren samen ruim 75% van alle online consumentenbestedingen in Nederland. Zij komen uit alle denkbare branches, zoals reizen, kleding, consumentenelektronica, verzekeringen, sport, speelgoed, wonen, bruin- en witgoed, dating, ict en software. Op basis van deze representativiteit is Thuiswinkel.org dé gesprekspartner voor beleidsmakers, stakeholders en politieke beslissers. Wetgeving op het gebied van e-commerce wordt voor een belangrijk deel bepaald in de Europese Unie. Om een vuist te kunnen maken op het gebied van wet- en regelgeving in Europa én te werken aan een positief ondernemersklimaat, heeft Thuiswinkel.org zich samen met zo’n 20 andere nationale belangenverenigingen verenigd in Ecommerce Europe. In Ecommerce Europe komen zij bij elkaar in een jonge, dynamische vereniging die opkomt voor de belangen van (web)winkels in héél Europa. Over BigMile BigMile is een calculatie- en analyseplatform waarmee logistiek dienstverleners en verladers de multimodale transport-gerelateerde CO2-uitstoot van hun vervoer kunnen optimaliseren en erover kunnen rapporteren: per klant, per logistiek dienstverlener, per zending of per regio. Het SaaS-platform is zowel geschikt voor bedrijven met een regionaal of stedelijk dekkingsgebied als voor globaal opererende multinationals die van verschillende vervoersmodaliteiten gebruikmaken. Op dit moment zijn er al meer dan 200 gebruikers van BigMile, waaronder bedrijven als BSH, Ceva, DHL, Driscoll’s, DPD, PostNL en Ricoh. www.bigmile.eu

Meer binnen de rubriek Transport